Dette er en model (Tuckman, 1961), som peger på fire typiske gruppeprocesser, som alle arbejdsgrupper med tiden gennemgår. Det er ikke sikkert at det præcis sker i denne rækkefølge, men stadierne er relevante at kende til som leder, så man, den dag man står i fasen, kan handle retvisende.
Stormingfasen er særligt relevant, fordi stormvejr og spændinger er naturlige passagerer, der følger med, når man arbejder med diversitet, fordi forskelligheden er udgangspunktet. Et tegn på at man befinder sig i fasen er hvis man oplever saglige diskussioner af begreber, ideer, beslutninger – der indeholder lidenskab, følelser og frustration.
En vigtig ledelsesopgave i stormingfasen (oprørsfasen) er at diskutere:
- Hvad gruppens opgave går ud på?
- Hvilke forskellige synspunkter eksisterer der i gruppen?
Du kan bruge denne model til at reflektere over dit team eller enheds udvikling, eller tage den med på et teammøde, hvor I fokuserer på jeres udvikling sammen.
- Hvordan har I håndteret uenigheder og konflikter?
- Hvad er I særligt gode til, når I er sammen som team?
- Hvornår er I den bedste version af jer selv?