Arbejdstilsynet sætter i en ny stor kampagne fokus på arbejdsrelateret digital chikane.
”Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver eller leder taler åbent med dine medarbejdere om arbejdsrelateret digital chikane, så alle på arbejdspladsen har en fælles forståelse af, hvad digital chikane er, og hvordan det kan håndteres, hvis det opstår,” lyder det fra Lars Toft Pedersen, tilsynschef i Arbejdstilsynet, i en pressemeddelelse.
Grænseoverskridende
Tal fra undersøgelsen, National Overvågning af Arbejdsmiljø blandt lønmodtagere (NOA-L), viser, at lidt mere end hvert fjerde tilfælde af arbejdsrelateret chikane er digital.
Også i finanssektoren kender man til digital chikane, fortæller Morten Holm Bundgaard, arbejdsmiljøchef i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
”Det kan ske i situationer, hvor en kunde har fået nej til et lån i banken eller afslag på erstatning fra forsikringen. Det særlige ved digital chikane er, at det kan flytte ind i privaten og fritiden. Måske modtager du den grimme sms eller ser opslaget på sociale medier, når du har fri og er hjemme. Det er meget grænseoverskridende,” siger han.
Inddrag ledelsen
Digital chikane omfatter situationer, hvor digitale medier, fx e-mail, sociale medier og hjemmesider, anvendes til at chikanere, true eller skræmme.
”Medarbejdere, der bliver ramt af digital chikane, skal under ingen omstændigheder sidde alene med det. Derfor er det afgørende, at de straks oplyser deres ledere om chikanen, så det kan blive håndteret,” siger Morten Holm Bundgaard.
Digital chikane betragtes som psykisk vold og hører derfor under arbejdsmiljøloven. Alt efter karakteren af chikanen kan sagen også falde ind under straffeloven, injurieloven eller persondataloven.
Arbejdstilsynet har oprettet en hjemmeside for kampagnen med gode råd og brugbar viden om forebyggelse og håndtering af digital chikane. Se hjemmesiden her: Digital chikane.