En ny spørgeskemaundersøgelse blandt flere end 100 finansvirksomheder kortlægger, hvilke kompetencer virksomhederne anser for de vigtigste blandt medarbejderne.
I undersøgelsen er virksomhederne blevet forelagt en liste med i alt 37 kompetencer. Via listen er virksomhederne blevet bedt om at udpege de fem vigtigste kompetencer blandt medarbejderne.
Flest virksomheder udpeger ’Forståelse af kundeoplevelsen’ som den vigtigste kompetence. Det gælder for 51 procent af virksomheder.
På anden- og tredjepladsen ligger ’Sociale evner’ og ’Tilpasningsevne/forandringsvillighed’ med henholdsvis 45 og 41 procent.
At bløde kompetencer scorer så højt, kommer ikke bag på Mariane Dissing, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
”Dybe finansielle og andre faglige kompetencer er stadig afgørende for et job i finanssektoren. Men vi oplever, at de bløde kompetencer fylder betydeligt mere end tidligere, når virksomhederne rekrutterer. De faglige kompetencer er fundamentet, men de kan ikke længere stå alene, fordi mange opgaver i sektoren i dag løses tværfagligt og mellem forskellige afdelinger,” siger hun.
Mariane Dissing fortsætter:
”Derfor er det nødvendigt, at medarbejderne også har bl.a. gode samarbejdsevner, så de kan bringe deres faglige kompetencer i spil, så de gavner den fælles opgaveløsning. Også åbenhed og forståelse for andre fagligheder og gode kommunikationsevner er vigtige.”
I alt har 111 virksomheder fra hele finanssektoren deltaget i undersøgelsen. Tilsammen repræsenterer virksomhederne ca. 57.750 medarbejdere.
Hent undersøgelsen Finanssektorens kompetenceundersøgelse 2019