Kvalitet handler ikke kun om penge
Af: Mariane Dissing, adm. dir. i Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Ifølge en analyse fra tænketanken Kraka modtager danske gymnasier færre penge pr. elev end gennemsnittet i OECD-landene, skrev Politiken torsdag. Men er det overhovedet et problem?
Den største udfordring for landets gymnasier er, at alt for mange elever bliver optaget. Derfor er frafaldet for stort i dag. Og derfor bruger op mod hver tiende student aldrig sin studentereksamen til at videreuddanne sig. Det er rigtigt skidt - både for gymnasieuddannelsen og for samfundsøkonomien.
I stedet for at måle os økonomisk med andre lande bør vi se på, hvordan vi konkret kan styrke kvaliteten i gymnasierne. Det er nemlig langt fra udelukkende et spørgsmål om økonomi.
Helt konkret bør der indføres et karakterkrav på 4 i både dansk og matematik fra folkeskolen for at få adgang til gymnasiet. Det vil betyde, at knap 10% af folkeskoleeleverne bliver dirigeret væk fra gymnasiet og over i andre ungdomsuddannelser. Gevinsterne er til at få øje på. Langt mindre frafald og et højere fagligt niveau i gymnasiet. Ikke nok med det. Arbejdsmarkedets behov for mere faglært arbejdskraft vil også langt bedre kunne imødekommes, end det er tilfældet i dag.
Det er den vej, vi skal.
Indlægget blev bragt i Dagbladet Politiken, mandag den 11. januar 2016