Af: Mariane Dissing, adm. direktør i FA
Regeringen har bebudet en digital vækststrategi i foråret 2017. Det er sund fornuft, fordi IT i stigende grad præger vores liv. Det gælder ikke mindst vores arbejdsliv, hvor flere og flere opgaver bliver automatiseret, og hvor digitalisering skaber nye muligheder både i den offentlige og i den private sektor i form af eksempelvis selvbetjening.
Faktisk er innovationskraften så voldsom, at 65 procent af de børn, der i dag går i folkeskole, vil komme til at arbejde i jobtyper, som endnu ikke eksisterer. Det viser en undersøgelse ifølge World Economic Forum. Med andre ord drøner den teknologiske udvikling af sted som et japansk højhastighedstog, og det rejser spørgsmålet, om vi i Danmark har tænkt os at indløse billet eller se toget passere.
Der er ingen tvivl om, at digitale evner og IT-forståelse bliver en ligeså naturlig del af det 21. århundredes kompetencesæt, som det er at kunne skrive, læse og regne. Om vi kommer med på rejsen eller ej afhænger derfor i høj grad af, om vi også formår at ruste vores børn og unge til fremtidens kompetencekrav indenfor IT og teknologi.
I dag er IT ikke et obligatorisk fag i folkeskolen, men det er obligatorisk, at eleverne på tværs af fagene skal opnå kompetencer i IT. Vi bør sætte overliggeren højere. Det er ikke nok, at de kommende generationers evner begrænser sig til at beherske og forbruge teknologi. Det svarer til, at vi kun lærer børnene at læse, men ikke at skrive.
Der skal mere til, hvis vi som nation skal gøre os gældende i den internationale konkurrence i fremtiden. Det handler grundlæggende om, at vi skal evne at omsætte innovative idéer til innovative løsninger.
Derfor er det helt afgørende, at vi uddanner vores børn og unge i at udtænke og producere IT-teknologiske løsninger. Det kræver, at vi allerede i folkeskolen sætter ind med en fagligt stærk IT-undervisning. Allerhelst som et obligatorisk fag.