Folketinget har ved trediebehandling med stort flertal i dag vedtaget at ændre arbejdsmiljøloven fra 1. januar 2016. Lovændringen udmønter forårets politiske aftale om en styrket arbejdsmiljøindsats. Se det vedtagene lovforslag.
Det betyder bl.a., at virksomheder med størst risiko for arbejdsmiljøproblemer fra nytår vil få flere tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet, mens virksomheder, der har styr på arbejdsmiljøet, kan se frem til færre tilsyn.
Ændringen indebærer blandt andet, at andelen af virksomheder, der udvælges til risikobaseret tilsyn, fordi de ofte har problemer med arbejdsmiljøet, øges fra 55 til 80 procent. Samtidig vil virksomheder, der groft bryder arbejdsmiljøreglerne, fremover blive straffet med større bøder og skærpet tilsyn.
Finanssektoren
FA har længe argumenteret for, at Arbejdstilsynet skal bruge sine kræfter på virksomheder, som ikke kan eller vil få orden på de ansattes arbejdsmiljø. Alligevel har tilsynet skruet op for besøg i finanssektoren. Alene pengeinstitutterne fik i 2013 tilsammen 147 tilsynsbesøg. I 2014 var antallet 111 tilsynsbesøg, mens der i 2015 - til dato - har været 248 besøg fra Arbejdstilsynet. Antallet af besøg i sektoren er dermed mere end fordoblet på blot et år.
Og det skyldes ikke, at sektoren har mange eller alvorlige arbejdsmiljøproblemer. Tværtom. Det kan man bl.a. aflæse af de mange grønne smileys på tilsynets hjemmeside. Antallet af tilsynsreaktioner var i 2013, 2014 og 2015 henholdsvis 18, 5 og 30. I disse tal er endda indregnet vejledninger, dvs. situationer, hvor der ikke er konstateret nogen lovovertrædelse.
Alle de "overflødige" tilsynsbesøg udgør et problem. For det første beslaglægger de myndighedsressourcer, som kunne være brugt til fx at forebygge alvorlige arbejdsulykker. For det andet lægger de beslag på virksomhedernes ressourcer, som kunne være brugt til noget mere nyttigt.
FA ser derfor frem til, at der efter nytår sker en ændret prioritering af tilsynets ressourcer.