Kampen om fremtidens talenter bliver benhård. Derfor starter FA i dag en kampagne, som viser de mange job- og karrieremuligheder, der er i finanssektoren. Målgruppen er uddannelses- og jobparate unge i alderen 18-30 år.
”Behovet for veluddannet arbejdskraft er stærkt stigende i fremtiden, fordi virksomhederne vil konkurrere mere på viden, end det er tilfældet i dag. Det gælder ikke kun i finanssektoren, men på hele det vidensintensive arbejdsmarked. Konsekvensen er naturligvis, at der vil opstå rift om de veluddannede medarbejdere i Danmark,” siger Mariane Dissing, adm. direktør i FA.
Langt træk
Tal fra FA dokumenterer, at et mærkbart kompetenceskifte er i gang i sektoren. Eksempelvis er andelen af medarbejdere med videregående uddannelser fordoblet siden årtusindeskiftet, mens andelen af faglærte er faldet med 38 procent.
”Det er en udvikling, som vil fortsætte. Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at kæmpe med andre sektorer om den veluddannede arbejdskraft i fremtiden. Derfor skal vi i højere grad end tidligere gøre opmærksom på os selv som attraktiv sektor. Det er i den forbindelse, at vi har lanceret kampagnen, men det er et langt og sejt træk. Kampagnen gør det langt fra alene, men er et ud af flere tiltag,” siger Mariane Dissing.
Levende annoncer
Det bærende element i kampagnen er ”levende” annoncer på Facebook og YouTube i form af små filmklip, hvor unge medarbejdere fra et bredt udsnit af sektoren fortæller om deres arbejde. De korte filmklip sætter blandt andet fokus på: Karriereveje, Work Life Balance, muligheder for lederjob, muligheder for efter- og videreuddannelse og andre attraktive vilkår. Derudover anvender kampagnen også annoncer via Google m.m.
I alt har FA fået produceret flere end 20 videoklip, hvor ansatte i finanssektoren fortæller om deres arbejdsdag og karriere. I videoerne deltager medarbejdere fra PFA, Nordea, Tryg Forsikring, BEC, Nykredit og Ringkjøbing Landbobank, mens medarbejdere fra blandt andre Topdanmark, Jyske Bank og Danske Bank optræder som rollemodeller på finanskarriere.dk, der er hjemmesiden bag kampagnen.
Kampagnen løber til slutningen af december.