Muligheden for hjemmearbejde er populært blandt forsikringsselskaber og -ansatte.
I en undersøgelse, som Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) gennemførte blandt sine medlemsvirksomheder i foråret, svarer 7 ud af 10 selskaber i forsikrings- og pensionssektoren, at de i højere grad vil anvende hjemmearbejde efter genåbningen, end de gjorde inden nedlukningen.
Nu har FA og Forsikringsforbundet udarbejdet en fælles vejledning med gode eksempler, konkrete anbefalinger og ikke mindst opmærksomhedspunkter, som virksomheder og medarbejdere kan bruge.
”Det er enormt vigtigt, at vi har en fælles forståelse af rammerne for hjemmearbejde. Det gælder både muligheder og udfordringer. Vejledningen er i virkeligheden et fælles forståelsespapir, som skaber tydelige og stabile rammer for virksomheder og medarbejdere omkring hjemmearbejde. Jeg er oprigtig glad for, at vi i fællesskab har udarbejdet vejledningen, og jeg vil gerne takke Forsikringsforbundet for en meget konstruktiv proces,” siger Nadeem Farooq, konstitueret adm. direktør i FA.
På forsikringsområdet kan aftaler om hjemmearbejde indgås direkte mellem virksomhed og medarbejder.
Derfor indeholder vejledningen også helt konkrete forslag til, hvordan individuelle aftaler om hjemmearbejde kan se ud.
”Det er en moderne tilgang til hjemmearbejde, som afspejler fremtidens fleksible arbejdsmarked, hvor medarbejdere ikke nødvendigvis skal arbejde fra virksomhedens matrikel, men også kan arbejde fra privaten. Det giver øget fleksibilitet og mere ro til fordybelse,” siger Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet, og fortsætter:
”Men der er også opmærksomhedspunkter, som både ledere og medarbejdere bør forholde sig til, når de laver aftaler om hjemmearbejde. Opmærksomhedspunkterne har vi med i vores fælles vejledning, som derfor giver et rigtig godt udgangspunkt for den lokale dialog, de tillidsvalgte og lederne skal have, nu hvor hjemmearbejde sandsynligvis er kommet for at blive."