Regeringen ønsker at fremme fædres brug af barsel og har derfor i dag lanceret kampagnen ”AKTION FARS ORLOV”. Det centrale i kampagnen er en erklæring, som virksomheder kan skrive under på og dermed vise, at de støtter op om fædre, der tager orlov.
Flere virksomheder fra et bredt udsnit af dansk erhvervsliv har allerede tilsluttet sig erklæringen. Fra finanssektoren drejer det sig om Tryg, Nykredit og Lån og Spar Bank.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) opfordrer sine medlemsvirksomheder til at skrive under.
”Grundlæggende handler det om at vise, at finanssektoren er en attraktiv arbejdsplads med en moderne balance mellem privat- og arbejdsliv. Samtidig sender erklæringen også et signal om, at sektoren arbejder for at fremme ligestilling, og at vi ikke står stille, men følger samfundsudviklingen, som peger i retning af, at flere mænd ønsker at benytte deres orlovsmuligheder,” siger Mariane Dissing, adm. direktør i FA.
Erklæringen kan underskrives via kampagens hjemmeside, aktionfarsorlov.dk
Kampagnen blev skudt i gang fredag ved en sammenkomst i Eigtveds Pakhus på Christianshavn i København. Mariane Dissing, adm. direktør i FA, ses som nummer to fra venstre i forreste række. ’AKTIONS FARS ORLOV’ kører indtil 2020 med forskellige aktiviteter på sociale medier, i pressen og i de virksomheder, der deltager. Kampagnen er finansieret med 4,5 millioner kroner via satspuljeaftalen for 2017.
Erklæring for fremme af fædres brug af orlov
AKTION FARS ORLOV
I Danmark er der fleksible rammer for, at far og mor kan fordele forældreorloven, så det passer den enkelte familie. Det er helt centralt, at familierne også i fremtiden har den fleksibilitet, da det gavner både den enkelte, familierne og virksomhederne.
Vi, der bakker op om ”Aktion Fars Orlov”:
støtter, at fædre såvel som mødre bruger deres muligheder for orlov, hvis de ønsker det, og vi støtter, at flere fædre end i dag tager orlov, fordi vi tror på, at:
- det er godt for far, barn og mor, at fædre får mulighed for tidligt at have en central rolle i deres børns liv. Mødre og fædre, der deler forældreorloven, står mere lige, i forhold til hverdagen, arbejdslivet og omverdenen generelt.
- det er godt for virksomhederne, fordi det bidrager til attraktive arbejdspladser og til at tiltrække og fastholde både mandlige og kvindelige medarbejdere og skabe balance mellem arbejds- og familieliv.
- det er godt for samfundet og for ligestillingen, at fædre og mødre har lige muligheder på job og i familien og understøtter blandt andet lige karrieremuligheder og muligheden for at udnytte det fulde potentiale hos kvinder og mænd.
arbejder for at fremme en bedre balance i fordelingen af orlov mellem fædre og mødre i vores egen organisation.
opfordrer til, at virksomheder, organisationer, medarbejdere og ledere bakker op om fædre, der tager orlov, og til at flere virksomheder og organisationer tilslutter sig Aktion Fars Orlov.