Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) vil iværksætte en kortlægning af universiteternes brug af projektorienterede forløb. Kortlægningen skal ifølge ministeren afdække brugen og det faglige udbytte af forløbene for de universitetsstuderende.
”Uddannelserne på universiteterne skal være forskningsbaserede og af høj kvalitet. Samtidig skal uddannelserne formå at give de studerende kompetencer, som de kan bruge på arbejdsmarkedet. Derfor ønsker regeringen, at vi får bedre rammer om praksisnærhed i undervisningen på universiteterne. Den praksisnære undervisning skal være med til at løfte uddannelsernes kvalitet, men må ikke ske på bekostning heraf,” skriver ministeren i en pressemeddelelse.
På baggrund af kortlægningen vil ministeren i efteråret fremlægge konkrete initiativer, som skal understøtte, at universiteternes undervisning i højere grad er målrettet praksis.
I Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) bliver ministerens udmelding positivt modtaget.
”Det er bestemt et skridt i den rigtige retning. Det er tvingende nødvendigt, at universiteterne indgår i et tættere samspil med virksomhederne, end det er tilfældet i dag. Ellers er der stor risiko for et endnu større mismatch mellem de kompetencer, som de studerende tilegner sig, og de behov, som virksomhederne har,” udtaler Mariane Dissing, adm. dir. i FA og understreger:
”Det er selvfølgelig vigtigt, at kortlægningen følges op af konkrete initiativer. Så det er også meget positivt, at ministeren vil følge op med handling.”