Fra 2005 til 2015 er næsten 2.000 bankfilialer blevet nedlagt i danske, norske, finske og svenske pengeinstitutter. Det viser ny Nordisk Bankstatistik.
”I virkeligheden har pengeinstitutterne øget deres tilgængelighed ved at flytte deres service ud til kunderne på deres mobiler, tablets og PC’er. Det betyder, at en stor del af kunderne i dag selv kan varetage en del af deres bankforretninger på tidspunkter, der passer ind i deres liv. Derfor har kunderne ikke i samme omfang som tidligere behov for at møde fysisk op i deres lokale pengeinstitut,” siger Mariane Dissing, adm. direktør i FA.
Hun understreger:
”Tilgængelighed er ikke længere udelukkende et spørgsmål om fysisk tilstedeværelse, men også i høj grad om digitale muligheder.”
I 2005 var der 6.737 filialer i de fire lande. Det antal var i 2015 faldet til 4.752. Et fald på 29 procent.
Flest filiallukninger i Danmark
Især i Danmark er antallet af filialer styrtdykket. Siden 2005 er 971 ud af 1.975 filialer blevet nedlagt. Det svarer til 49 procent.
”Danmark var det land i Norden, der inden finanskrisen og starten på den digitale transformation havde absolut flest filialer. Derfor har vi oplevet en relativ stor tilpasning i forhold til de andre lande. Det kan godt være, at vi fortsat vil opleve filiallukninger i Danmark, men ikke i samme hastighed som i de seneste 10 år,” siger Mariane Dissing.
På trods af at antallet af filialer er styrtdykket i Danmark, er Danmark stadig det land i Norden, der har flest ansatte i pengeinstitutterne, viser tallene i Nordisk Bankstatistik, der produceres i fællesskab af de nordiske arbejdsgiverforeninger indenfor finanssektoren.
Kun for medlemsvirksomheder: Se hele Nordisk Bankstatistik 2015