Siden Danmark lukkede ned første gang i marts 2020, har der været travlhed hos den juridiske rådgivning i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
Den senest uge har henvendelserne til juristerne især drejet sig om mulighederne for at genåbne nedlukkende filialer delvist.
Det fortæller arbejdsmiljøchef i FA, Morten Holm Bundgaard:
”Virksomhederne ønsker at være helt sikre på, at de opfylder alle regler, restriktioner og retningslinjer, hvis de vælger at genåbne nedlukkede filialer. Der er ikke tale om fulde genåbninger, men om at bemande filialerne med et lavt antal medarbejdere,” siger han og fortsætter:
”Det kan bestemt give god mening. Nogle kunder er ikke digitale og vil helst møde fysisk op i deres lokale filial. Samtidig er der også medarbejdere, som er mentalt pressede over det ugelange hjemmearbejde og som derfor gerne vil møde ind på arbejdspladsen. Det afgørende er naturligvis, at alle regler følges. Og det ønsker virksomhederne at gøre.”
Ifølge de gældende regler må finansielle virksomheder godt have åbne filialer og andre kundevendte funktioner, der ikke er beliggende i storcentre. For alle øvrige funktioner i virksomhederne gælder anbefalingen om hjemmearbejde i mest muligt omfang dog fortsat.
Arbejdsmiljøchefens gode råd til delvis genåbning
FA’s arbejdsmiljøchef, Morten Holm Bundgaard, har samlet gode råd til virksomheder, der overvejer at åbne nedlukkede filialer:
- Lokalernes indretning: Vær opmærksom på, at indretning af lokaler, som offentligheden har adgang til, er underlagt særlige krav. Læs mere her (§ 9)
- Brug af mundbind: Overvej, hvordan I kan anvende mundbind af hensyn til forebyggelse af smitte. Brug fx mundbind og plexiglasruder.
- Sikring af arbejdsmiljøet: Virksomheden har ansvaret for at sikre arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt at have fokus på arbejdsmiljøet og forebyggelse af smittespredning.
- Spørgsmål: Kontakt FA’s jurister via telefon 3391 4700 eller mail fa@fanet.dk