VR - Virtual Reality - kan være et effektivt værktøj i kompetenceudvikling af medarbejdere.
Det viser en række data i et forskningsprojekt, som Bjørn Salskov, adjunkt ved Erhvervsakademi Dania, har gennemført.
”Medarbejderne bliver bedre til at agere i forskellige situationer, når de har trænet tilsvarende situationer i et VR-miljø,” fortæller Bjørn Salskov.
Konkret har han sammen med en kollega fra Erhvervsakademi Dania gennemført et forløb, hvor 20 graduates først var igennem et fysisk undervisningsforløb i præsentationsteknik, hvorefter de trænede teknikken ved hjælp af VR-briller.
”Projektet viser foreløbigt, at de blev bedre af at træne med VR-brillerne. På kurser tilegner man sig ofte ny viden. Med VR-konceptet lærer man at omsætte den viden til konkrete kompetencer, altså at bruge sin viden til noget konkret,” siger Bjørn Salskov.
Træning af ubehagelige situationer
Ifølge Bjørn Salskov kan VR-teknologien med fordel bredes ud i den løbende kompetenceudvikling.
”I princippet kan alle kundesituationer trænes. Det gælder især situationer, som er ukomfortable. Vi ved fra forskning, at når mennesker bliver sat i situationer, som er angstprovokerende, så er man bedre til at tackle dem, hvis man har trænet en tilsvarende situation i et VR-miljø. Det kan fx være en situation, hvor rådgiveren sidder over for kunder, der får nej til et lån og som bliver meget vrede og oprevet over det,” fortæller Bjørn Salskov og understreger:
”I alle de situationer, som kan være ubehagelige for medarbejderen, kan forudgående VR-træning virkelig hjælpe.”
FA ser potentiale i VR
I Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) kalder underdirektør Nadeem Farooq VR-teknologiens muligheder for spændende.
”Der er bestemt et potentiale i VR-konceptet, som jeg synes, at vi skal undersøge nærmere. Jeg er overbevist om, at der er områder, hvor kompetenceudvikling ved hjælp af VR er oplagt,” siger Nadeem Farooq.
Projektet er finansieret af Erhvervsakademi Dania, Studymind og Jyske Bank.