En helt ny guide fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet stiller skarpt på, hvordan medarbejderes trivsel kan løftes i det hybride arbejdsliv.
”Vi ved fra undersøgelser, at det hybride arbejdsliv, hvor medarbejdere har mulighed for at arbejde fra andre lokationer end arbejdspladsens matrikel, kan mindske stress og øge trivslen. Men det udbredte hjemmearbejde, som især har vundet indpas i sektoren efter corona, rejser også spørgsmål. Derfor har vi sammen med forbundet udarbejdet en guide til arbejdspladserne med gode råd og inspiration til at finde de rette balancer i den nye virkelighed,” fortæller Morten Holm Bundgaard, arbejdsmiljøchef i FA.
Guiden er udviklet i FA og Finansforbundets fælles trivselsudvalg, som mødes tre til fire gange om året og drøfter aktuelle spørgsmål og -løsninger i sektoren.
”Det hybride arbejdsliv er hverdag for rigtig mange medarbejdere i den finansielle sektor. Det giver muligheder for mere fleksibilitet i det daglige, men det påvirker også mange andre facetter af vores forhold til at gå på arbejde, til arbejdspladsen, til ledere, til kolleger og i sidste ende vores trivsel. Derfor er der også brug for en fælles indsats for at skabe de rigtige rammer omkring fleksibiliteten og samtidig fastholde det arbejdsfællesskab, som også er helt centralt i det hybride arbejdsliv,” siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.
De 10 gode råd er listet i en printvenlig publikation, hvor hvert enkelt råd er foldet ud.
De 10 gode råd
1) Gør fleksibilitet til et fælles emne
2) Ræk ud efter hinanden
3) Lær på nye måder
4) Giv plads til feedback
5) Tag hånd om dig selv
6) Husk at restituere
7) Adskil arbejds- og fritid
8) Aftal graden af beslutningskompetence
9) Sæt fokus på mening i arbejdet
10) Sørg for variation og bevægelse