Regeringens kvalitetsudvalg har i dag offentliggjort sin anden rapport om kvalitet og relevans i de videregående uddannelser. I rapporten præsenteres en grundig analyse af udfordringerne i selve uddannelserne med fokus på, hvordan kvaliteten af undervisningen og de studerendes læring kan styrkes. FA er meget enig i, at studieintensiteten generelt bør forøges, at gode og alsidige undervisningskompetencer bør fremmes, og at optagelse bør ske på et bredere grundlag end karakterkvotienter. Til gengæld savner FA konkrete anbefalinger til sikring af et tæt samspil med praksis og kan ikke støtte, at kravet om ekstern censur fjernes.
Alle studerende skal udfordres
Udvalget anbefaler, at alle studerende udfordres svarende til et fuldtidsjob. Alle studier skal opfylde ECTS-normen på 60 ECTS-point/1650 timer pr. år. FA mener, det er et helt rimeligt krav, som alt for ofte ikke er blevet efterlevet. Alle studerende skal udfordres til deres fulde potentiale, hvis vi skal have et arbejdsmarked i verdensklasse.
Undervisningskompetencerne skal styrkes
Udvalget anbefaler, at der fra centralt hold gennemføres en revision af universiteternes stillingsstrukturbeskrivelser og skabes incitamentsstrukturer, så der sikres en ligevægt mellem forsknings- og undervisningskompetencerne blandt underviserne. Revisionen skal også sikre en alsidig underviserstab, som tilsammen har de nødvendige faglige, pædagogiske og praksisrettede kompetencer. FA tilslutter sig anbefalingerne. Det er på høje tid, at undervisningskompetencer og praksisrettede kompetencer blandt underviserne på universiteterne opprioriteres. Det er afgørende for, at de studerende kan yde deres bedste, opnå et maksimalt læringsudbytte og blive klædt rigtigt på til det arbejdsmarked, som venter forude.
Udviklingskontrakten skal mere i spil
Udvalget giver sin udelte støtte til, at institutionerne sikres større ledelsesansvar og frihed til at fastsætte de konkrete regler for uddannelsernes indhold og tilrettelæggelse. Udvalget anbefaler endvidere, at den øgede frihed følges op med øget transparens om ressourceanvendelse og resultater, herunder om praksisrettede elementer i uddannelserne, der også skal danne grundlag for udviklingskontrakterne. FA mener, at en sådan øget frihed tydeliggør behovet for et kvalitetsstyret taxametertilskud baseret på udviklingskontrakterne, så en vis andel af institutionens taxametertilskud gøres afhængigt af, om målene nås.
Nye optagelseskrav
Udvalget foreslår, at optag på uddannelser med adgangsbegrænsning skal ske ud fra en individuel vurdering på et bredere grundlag end alene karakterkvotienter, fx gennem motiverede ansøgninger, interviews eller optagelsesprøver. FA er enig i, at det kan være med til at give et bedre match mellem de studerende og uddannelserne, så frafald minimeres. Det vil også reducere behovet for gymnasiale suppleringskurser, fordi karakterkvotienten ikke bliver altafgørende for optagelsesmulighederne. Dog bør det stadig sikres, at de optagnes grundkompetencer er i orden for at sikre et studiemiljø af tilstrækkelig høj kvalitet. Her spiller karakterniveauet fra adgangsgivende eksamen en naturlig rolle.
Manglende anbefalinger om samspil med aftagerne
Udvalget henviser til, at både studerende og dimittender efterspørger generelle kompetencer til at kunne anvende deres faglighed i praksis. Udvalget anbefaler derfor, at uddannelserne tilrettelægges i tæt samspil med praksis – ikke mindst på universitetsuddannelserne. FA savner imidlertid konkrete anbefalinger til nye strukturer eller mekanismer på universiteterne, som generelt kan styrke det direkte samspil med aftagerne.
Uforståeligt at krav om ekstern censur slækkes
Udvalget foreslår, at det nuværende krav til obligatorisk medvirken af eksterne censorer ved 1/3 af eksaminer ophæves, og at institutionerne selv frit må vælge, hvor meget ekstern censur de vil benytte. FA mener, at brugen af ekstern censur er en vigtig kvalitetssikring af uddannelserne. Institutionerne har et økonomisk incitament til at reducere ekstern censur til et absolut minimum, og får de frit spil, er der risiko for, at kvalitetssikringen og erhvervsfokus via ekstern censur i udprøvningen svækkes. Det må ikke ske.