Af: Aftagerpanelet for Matematik og Datalogi på Københavns Universitet: Ingrid Sofie Harbo, H. Lundbeck A/S (forperson for aftagerpanelet), Morten Baun, Jyske Bank, Kristian Kjeldsen, Single Resolution Board, EU, Steffen Møllegaard Iversen, Køge Gymnasium, Kaare Danielsen, Jobindex A/S, Maz Spork, Unlikly ApS, Lars Djernæs, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Asger Alstrup Palm, Area9, Bo Wiberg, DI Digital, Jakob Dylander, Nykredit, Maria Damborg Hald, Microsoft, Søren Zachariassen, Center for IT og Medicoteknologi (CIMT) og Thomas Madsen, SAP
ChatGPT og lignende værktøjer baseret på kunstig intelligens har taget verden med storm og er fantastiske værktøjer med uanede muligheder eller en trussel, som menneskeheden må beskytte sig imod.
Meningerne er mange, og løsningsforslag fås i mange nuancer.
Uanset hvordan man forholder sig til kunstig intelligens, så er det vigtigt, at vi har veluddannede eksperter, der forstår hvorledes kunstig intelligens fungerer og kan være med til at udvikle værktøjer samt informere brugerne om bedst mulig anvendelse af disse.
André Rogaczewski, direktør for Netcompany, har udtalt til Berlingske, at "det vil påvirke hovedparten af de job, vi alle har i dag, og rigtig mange vil forsvinde helt. Det vil gribe dybt ind i vores liv og levevis. Det vil gøre op med ideen om, hvad en maskine kan gøre for os – og det vil sætte gang i en helt ny lavine af opfindelser."
Derfor er det meget glædeligt, at bacheloruddannelsen i machine learning og datavidenskab på Københavns Universitet i år har modtaget 70 procent flere førsteprioritetsansøgninger gennem kvote 2 end forrige år.
Men desværre må universitetet ikke optage flere studerende på grund af aftalen om udflytning af uddannelser.
Politikere og myndigheder har også brug for kvalificeret sparring i deres arbejde med at udvikle og forvalte reguleringer og love, så udviklingen ikke hæmmes, men styres.
Mange af disse eksperter vil skulle have en lang uddannelse indenfor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).
Kunstig intelligens præger debatten for tiden, men mange andre områder såsom grøn omstilling, sundhed og velfærd går også hånd i hånd med en kraftig digitalisering.
Et bredt politisk flertal har i starten af maj vedtaget en justering af aftalen om udflytning af uddannelser, der blandt andet indeholder kriterier for et uddannelsesinitiativ indenfor STEM/IT i Trekantområdet.
Det er positivt nyt, men det løser desværre ikke vores udfordringer med alt for få kandidater indenfor STEM-uddannelserne i Danmark.
I den justerede aftale har regeringen friholdt velfærdsuddannelserne fra udflytning med den begrundelse at der mangler medarbejdere.
Men hospitalerne mangler også it-medarbejdere, ligesom alle andre gør.
Hvorfor må universiteterne ikke uddanne flere STEM-medarbejdere i de store byer, når det er der, de store it-arbejdspladser er?
I Aftagerpanel for Matematik og Datalogi på Københavns Universitet er vi ikke i tvivl om, hvor vigtigt det er, at vi får endnu flere kandidater fra disse to institutter i de kommende år.
Det er også derfor, at vi ser med bekymring på, at universiteterne ikke kan optage alle kvalificerede ansøgere indenfor STEM-fagområderne.
På den ene side står studerende i kø for at komme ind på mange af STEM-uddannelserne og i den anden ende står arbejdsmarkedet og skriger på flere kandidater.
Men uden øgede grundbevillinger til at ansætte flere undervisere, kan universiteterne ikke optage flere. Universiteterne bliver dermed en uforståelig flaskehals.
Derudover har regeringen sat loft over antal udenlandske studerende, hvilket bestemt heller ikke hjælper på situationen.
Flere i aftagerpanelet har gode erfaringer med at ansætte medarbejdere, der kommer fra udlandet og har gennemført en kandidatuddannelse i Danmark.
Vi kan langt fra besætte alle vores stillinger med kvalificerede danske kandidater.
Vi vil gerne ansætte udenlandske kandidater, der er dygtige, betaler skat her i landet og bidrager aktivt til inspirerende arbejdsmiljøer.
Det er i vores fælles interesse, at alle kvalificerede ansøgere får mulighed for at tage en STEM-uddannelse i Danmark – og det haster med at sikre disse muligheder. Verden omkring os og ChatGPT venter ikke.