Af: Nicole Offendal, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
Statsminister Mette Frederiksen (S) har netop holdt sin tale ved den traditionsrige afslutningsdebat i Folketinget.
”Kunstig intelligens er ikke længere fremtid. Den er virkelighed. Og den vil forandre vores samfund. I et omfang, som vi slet ikke forstår endnu,” pointerede statsministeren blandt meget andet fra talerstolen.
Webinar om kunstig intelligens i HR
Algoritmer vinder frem i HR-funktionen. Men hvad betyder udviklingen for HR? Hvilke kompetencer skal HR-medarbejdere tilegne sig for at forblive relevante? Og hvordan kan HR udnytte kunstig intelligens optimalt for at styrke HR-funktionen, virksomheden og bundlinjen?
Det zoomer FA ind på i et webinar den 7. juni, kl. 9.00-10.30. Det er stadig muligt at tilmelde sig: Læs mere her, hvor du kan tilmelde dig og kollegerne.
Jeg er én til én enig i de fire sætninger.
Kunstig intelligens vil forandre vores samfund, uanset om vi vil det eller ej. Især vores arbejdsmarked vil opleve fornyelsens og forandringernes vinde. Det gælder i den grad også det finansielle arbejdsmarked, hvor stillinger vil forsvinde, nye vil opstå, og langt de fleste af os vil opleve, at vores job ændres i en ny retning.
Kunstig intelligens indeholder et kæmpestort potentiale, der kan øge produktiviteten, styrke effektiviteten, løfte kundeservicen, reducere fejl, fjerne bias i rekrutteringen og så videre.
Men kunstig intelligens rummer også risici af hidtil uset omfang. Derfor er det afgørende, at vi ruster vores arbejdsmarked til udviklingen.
Statsministeren lancerede ikke konkrete løsninger fra talerstolen, men regeringen bør hurtigst muligt indkalde arbejdsmarkedets parter til trepartsforhandlinger om, hvordan vi ruster arbejdsmarkedet, herunder det finansielle arbejdsmarked, til forandringerne. Og det haster. Allerede i dag anvendes hundredvis af robotter i finanssektoren.
Jeg er ikke i tvivl. Det handler om kompetenceudvikling. Digitale kompetencer og en kritisk tilgang til teknologi bliver i fremtiden lige så grundlæggende kompetencer, som det er at kunne læse, regne og skrive.
Det gælder ikke mindst i finanssektoren.
Kilde: Finanswatch, 31. maj 2023