Reklameartikler produceret bæredygtigt, betalingskort udstedt i genbrugsplast og uddannelse af medarbejderne i bæredygtige kompetencer. Lollands Bank er for alvor slået ind på en grøn kurs.
”Vores filialer og hovedsæde bruger udelukkende grøn strøm, fordi vi har købt vindmøllecertifikater, så vi er sikre på, at vores strømforbrug er dækket ind af grøn strøm,” fortæller Connie Ahm, HR-chef i Lollands Bank.
Certifikaterne dækker frem til årsskiftet, hvorefter bankens grønne strøm produceres via et stort solcelleanlæg.
”Sammen med andre pengeinstitutter har vi investeret i et stort solcelleanlæg. Det betyder, at vi de næste 10 år er sikre på, at vores strømforbrug er grønt i alle filialer og i hovedsædet,” forklarer Connie Ahm.
Grøn tænketank
Som det seneste skud på den grønne stamme nedsatte banken i foråret en tænketank, hvori 10 medarbejdere udvikler idéer og input til, hvordan banken kan blive endnu mere bæredygtig.
”Vi slog op på vores intranet, at vi ville nedsætte en grøn tænketank, og at alle interesserede medarbejdere var velkomne til at tilmelde sig. Der var pæn interesse,” siger Connie Ahm og fortsætter:
”I tænketanken er der medarbejdere fra alle filialer og fra hovedkontoret. Der er unge, erfarne, rådgivere, studentermedhjælpere, stabsansatte, kvinder og mænd, ledere og ikke ledere. Gruppen er et spejl af vores medarbejdersammensætning.”
Tænketanken, der blev nedsat efter ønske fra bankens bestyrelse, har allerede sendt en række idéer og forslag til bestyrelsen om, hvordan banken kan blive en mere grøn bank.
Papirforbrug nedbragt med 70 procent
Intet er overladt til tilfældighederne. Selv bankens papirforbrug bliver brugt i kampen for at nedbringe klimaaftrykket.
Langt det meste af bankens sagsbehandling er med tiden blevet digitaliseret, men det papiraffald, der trods alt stadig er og som behandles fortroligt, indgår i en produktion af genbrugspapir.
”Medarbejderne bakker i den grad op om den grønne retning. Vi skriver fx ud på begge sider af papiret, og derfor er overflødige print et særsyn,” fortæller Connie Ahm.
På den konto har Lollands Bank alene i perioden fra 2018-2021 nedbragt deres forbrug af papir fra mere end 1,3 millioner ark årligt til under 400.000 ark.
Ingen udfordringer med rekrutteringen
Den grønne linje har smittet positivt af på bankens image, mener Connie Ahm, der fortæller, at banken ikke har udfordringer med rekrutteringen, som 8 ud af 10 virksomheder i finanssektoren ellers er ramt af.
”Vi har ingen ledige stillinger, og vi får faktisk en hel del ansøgninger, når vi slår stillinger op. Det er bestemt positivt, når man tænker på, hvor store udfordringer der er med rekrutteringen i sektoren. Personligt er jeg ikke i tvivl om, at vores fokus på bæredygtighed betyder noget for, hvordan vi bliver opfattet som arbejdsplads. I et eller andet omfang er det vigtigt for potentielle medarbejdere,” siger Connie Ahm.
Arbejdsgiverforening er imponeret
Nicole Offendal, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), besøgte mandag banken, og hun er imponeret over indsatserne.
”De er gået all-in lige fra at byde kunderne på postevand fra hanen i stedet for plastflasker, over uddannelse af medarbejderne i bæredygtighed til attraktive grønne investeringsprodukter. Lollands Bank understøtter i den grad den grønne omstilling i den måde, de driver bank på,” siger Nicole Offendal.
Læs mere om Lollands Bank på Lollandsbank.dk.
Lollands Bank
Banken blev stiftet i 1907 af lokale landmænd og erhvervsdrivende fra Vestlolland. De første 70 år hed banken derfor Lollands Handels- og Landbrugsbank. I 1977 skiftede banken navn til Lollands Bank, og i 2013 fusionerede banken med Vordingborg Bank. Lollands Bank var den fortsættende bank.
I dag er banken en full-service lokalbank for private- og erhvervskunder med kundeekspederende filialer i Maribo, Nykøbing Falster, Vordingborg og Nakskov, hvor også hovedsædet ligger. Banken har ca. 110 medarbejdere og 30.000 kunder.
Kilde: Lollandsbank.dk og wikipedia.org