Manglen på arbejdskraft i landets forsikringsselskaber er historisk høj.
Hele 89 procent af selskaberne har udfordringer med rekrutteringen, viser tal fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
LB Forsikring har været ramt af rekrutteringsudfordringer, men via mod, kreativitet, nytænkning og en helt ny ambitiøs HR-strategi er det lykkedes forsikringsfællesskabet at få besat de fleste af deres ledige stillinger. Selskabet oplever dog stadig udfordringer med at få besat specialiststillinger.
”Arbejdsmarkedet er præget af krav om fx meningsfuldhed, bæredygtighed, udvikling og fleksibilitet. På mange måder har HR-agendaen aldrig været vigtigere for forretningen end netop nu. Det handler ikke mindst om at have de rette organisatoriske kapabiliteter og kompetencer på de rette positioner. Og det kræver både en strategisk, nytænkende og eksperimenterende tilgang til HR-området, ” fortæller Helle Sand, HR-chef, Vice CPO, HR, Kommunikation & CSR i LB Forsikring.
Om LB Forsikring
LB Forsikring er et medlemsejet forsikringsfællesskab, der består af Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring, Bauta Forsikring og LB Forsikring til PFA. Fællesskabet har mere end 400.000 medlemmer og ca. 750 medarbejdere. LB Forsikring er det fjerdestørste forsikringsselskab på privatmarkedet i Danmark.
Helle Sand fortsætter:
”I LB har vi besluttet os for, at vi ikke vil være bange for at prøve nye veje i vores HR-strategi. Derfor er vi hele tiden i proces. Vi tester forskellige initiativer af løbende og ser, om de giver den ønskede effekt.”
Stort fokus på bæredygtigt arbejdsliv
Helt centralt i den nye HR-strategi, som i øvrigt er forankret i LB Forsikrings topledelse, står det bæredygtige arbejdsliv.
”For os handler det om bæredygtighed i alle facetter af arbejdslivet. Vores ambition er, at vores medarbejdere kommer styrket ud af en ansættelse i LB. De skal være sundere både fysisk og mentalt, når de rejser fra os, end da de kom. Og deres markedsværdi skal være løftet. Vi tror på, at den tilgang bidrager til højere trivsel og produktivitet og dermed også løfter vores medlemsservice. I sidste ende vil det gøre os endnu mere attraktive som arbejdsplads,” siger Helle Sand.
Det bæredygtige arbejdsliv i LB Forsikring handler også om, at der skal være overskud til familie, venner og fritidsaktiviteter, når det er fyraften.
”En ansættelse i LB skal være et positivt bidrag til den enkeltes livskvalitet og til samfundet som helhed. Vi vil være noget for hinanden og for andre. Det hænger rigtigt godt sammen med vores medlemmer, fx lærere og sygeplejersker, de er jo i den grad noget for andre,” siger Helle Sand.
Bias-vasket rekruttering og fleksibilitet
Allerede inden corona havde medarbejderne i LB mulighed for hjemmearbejde, men ligesom mange andre virksomheder i finanssektoren har selskabet i kølvandet på nedlukningerne skruet op for fleksibiliteten med udbredt mulighed for hjemmearbejde.
”Det er meget populært blandt vores medarbejdere. En kæmpe succes. Vores medarbejdere vil meget gerne have fleksibilitet,” siger Helle Sand, som understreger, at LB også har styrket deres fokus på ubevidste bias i rekrutteringen:
”Vi gør meget ud af at gennemgå vores stillingsopslag for ubevidste bias. Konkret gennemgår vi nøje vores stillingsopslag for bias, så vi ikke kommer til at appellere til et bestemt køn eller en bestemt type. Det vil vi helst ikke. Vi vil appellere til en bred gruppe af ansøgere, så vi er en mangfoldig arbejdsplads, der afspejler samfundet. Derfor har vi investeret i et softwareprogram, som scanner vores stillingsopslag for ubevidste bias ift. køn, alder, etnicitet, handicap og nurodiversitet, fx ordblindhed. Programmet skaber samtidig en bevidsthed om bias i vores kommunikation i almindelighed.”
Kaffevogn
Selvom der ligger en strategi, er HR-afdelingen i LB Forsikring ikke bange for at tænke ud af boksen, når mulighederne byder sig.
Et af de mere utraditionelle tiltag, som selskabet har prøvet af, var at møde op ved en messe i Bellacentret for opsagte podere.
”Vi tog ud på messen med en kaffevogn og talte med de podere, der stod uden job,” fortæller Helle Sand.
Selskabet fik otte ansøgninger alene ad den vej.
Kollektiv finding fee
Mange virksomheder opererer med et såkaldt finder’s fee til medarbejdere, der anbefaler nye medarbejdere. I LB Forsikring har de valgt en anden model.
”I LB er fællesskabet i fokus. Vi er noget for vores medlemmer, og vi er noget for hinanden. Vi har derfor også valgt, at det er fællesskabet, der skal belønnes, når en kollega anbefaler LB som arbejdsplads til en egnet kandidat fra sit netværk. Det passer langt bedre til vores kultur og DNA. Og, så tror vi på, at anbefalingerne fra vores medarbejdere kommer anyway. Bonus eller ej,” fortæller Helle Sand, HR-chef, Vice CPO, HR, Kommunikation & CSR i LB Forsikring.
Den kollektive finding fee kan være til en afdeling eller et team i form af fx et spændende arrangement eller en sjov oplevelse sammen.