I kølvandet på corona-pandemien er hjemmearbejde blevet mere udbredt på det finansielle arbejdsmarked, end det var inden nedlukningerne.
Men det hybride arbejdsliv, hvor den fysiske arbejdsplads svinger mellem kontoret, privaten eller et helt tredje sted, kan skabe udfordringer for lederne, fortæller Morten Holm Bundgaard, arbejdsmiljøchef i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
Arbejdsmiljøchefen peger bl.a. på, at det kan være svært at finde den rette balance mellem den enkeltes ønske om at kunne arbejde fleksibelt og fællesskabets og lederens behov for tilstedeværelse, koordination og videndeling.
”Det hybride arbejdsliv skaber en helt ny virkelighed, som stiller anderledes krav til lederrollen, og som kan påvirke lederes trivsel. Det kræver noget andet at lede andre til trivsel fra distancen. Derfor har vi udarbejdet 10 konkrete råd til ledere og arbejdspladser, der stiller skarpt på, hvordan trivsel og ledelsesrollen kan styrkes i det hybride arbejdsliv,” siger Morten Holm Bundgaard.
De 10 gode råd er udviklet i det såkaldte Trivselsudvalg, som er et fælles udvalg bestående af repræsentanter fra FA og Finansforbundet.
De 10 gode råd
1) Søg inspiration og vær eksperimenterende
2) Afklar tilgængelighed
3) Skab et stærkt fælles ’vi’
4) Vær tæt på
5) Formulér nye succeskriterier
6) Aftal klare retningslinjer
7) Eksperimentér
8) Udvikl nye kompetencer
9) Prioritér dialogen
10) Tag hånd om dig selv
Udvalget, der er en udløber af overenskomstaftalen 2020, mødes tre til fire gange om året og drøfter aktuelle spørgsmål og -løsninger i sektoren.
”Arbejdslivet og erfaringerne efter corona stiller nye krav til ledere og ledelse – både af hensyn til medarbejderne og til lederne selv. Den mere hybride virkelighed og indretning af vores arbejde er kommet for at blive, og derfor er det oplagt, at vi i fællesskab fastholder fokus på rammerne for ledelsesrollen og ledelsesrum i den kontekst. Det er en indsats og en udvikling, vi skal blive ved med at følge for at gøre erfaringerne til forbedringer i hverdagen til gavn hele vejen rundt. Her håber vi, at rådene kan være et konkret værktøj i den proces,” siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.
De 10 gode råd er listet i en printvenlig guide, hvor hvert enkelt råd er foldet ud.
I guiden findes inspiration med plads til, at rådene kan tilpasses virksomhedernes behov.