”DIN GRÆNSE”.
Det er titlen på en ny kampagne, som Arbejdsmiljørådet netop har søsat.
Kampagnens budskab er, at det er OK at sætte sin egen grænse for seksuel chikane på arbejdspladsen.
Et budskab, der ifølge Cristina Lage, formand for Arbejdsmiljørådet, især er målrettet unge medarbejdere.
”Unge medarbejdere kan være i en særlig sårbar position i forhold til seksuel chikane, bl.a. pga. magtubalancen til øvrige kollegaer og manglende erfaring med arbejdsmarkedet og en kultur, som kan findes på nogle arbejdspladser. Her kan det være svært for de unge at sige fra. Vores formål med denne kampagne er at hjælpe de unge bedst muligt til en god start på arbejdslivet, og derfor er fokus på at klæde de unge på, så de kender deres rettigheder og handlemuligheder,” siger hun i en pressemeddelelse.
Til at formidle kampagnens budskab har Arbejdsmiljørådet indgået et samarbejde med influencer Cecilie Haugaard og YouTuber Rasmus Brohave, som på deres sociale medier vil gå i dialog med deres unge følgere om, hvordan de oplever grænsen for seksuel chikane på arbejdspladsen.
”I FA bakker vi fuldt op om kampagnen. Seksuelle krænkelser på arbejdspladsen er uacceptable. Altid. Og i alle situationer. Derfor er det vigtigt, at der på arbejdspladsen er en kultur, hvor det er helt OK at gøre opmærksom på sine egne grænser, uanset om man er en ny og yngre medarbejder eller en ældre og erfaren,” siger Morten Holm Bundgaard, arbejdsmiljøchef i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
Kampagnen vil køre hen over sommer. Læs mere på dingrænse.dk