Tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser, at hver 20. kvinde og hver 50. mand har været udsat seksuel chikane på jobbet i løbet af det seneste år.
Alt i alt bliver ca. 77.000 personer hvert år udsat for seksuel chikane på deres arbejdsplads i Danmark, viser undersøgelsen.
Derfor lancerer arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet nu en storstilet kampagne, der skal skabe dialog på landets arbejdspladser om seksuel chikane og grænseoverskridende og krænkende adfærd.
Læs også: Finanssektoren sætter fokus på seksuel chikane
På trods af at antallet af sager om seksuel chikane er meget lavt i finanssektoren, deltager Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) aktivt i kampagnen. Det giver nemlig god mening, forklarer foreningens arbejdsmiljøchef, Hans Jørgen Steffensen.
”Seksuel chikane opleves individuelt fra medarbejder til medarbejder og måske også fra generation til generation. Det centrale er, at seksuel chikane skal forebygges i fællesskab. Det handler grundlæggende om, at arbejdspladsen konstant vedligeholder en arbejdspladskultur, hvor seksuel chikane er uacceptabelt, og hvor medarbejderene derfor siger fra, hvis de bliver udsat for seksuel chikane, eller hvis de oplever, at en kollega bliver udsat for det,” siger Hans Jørgen Steffensen og fortsætter:
”Det kræver et konstant fokus at vedligeholde en stærk arbejdspladskultur. Derfor giver det god mening, at vi fra FA’s side deltager i kampagnen. På den måde bidrager vi også til løsningen af et problem i de brancher, hvor seksuel chikane er en stor udfordring.”
I forbindelse med kampagnen er der produceret en video om seksuel chikane og lavet en hjemmeside, hvor en del materiale er samlet.
Kampagnevideo - Artiklen fortsætter efter videoen
Dialogkort skal hjælpen samtalen på vej
Som led i forebyggelsen af seksuel chikane er det vigtigt, at medarbejdere og ledere på arbejdspladsen løbende taler åbent om, hvad de opfatter som seksuel chikane.
Læs også: VIDEO: Se eller gense oplæg om forebyggelse af krænkelser (kræver log ind til fanet.dk)
Derfor har parterne bag kampagnen udviklet et sæt såkaldte dialogkort, som gør det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.
”Dialogkortene er tænkt som samtalestartere i både mindre og større grupper af medarbejdere og ledere. Den fælles samtale om seksuel chikane har i sig selv stor værdi i forebyggelsen, fordi deltagerne bliver klogere på, hvad deres kolleger mener,” siger Hans Jørgen Steffensen.
Dialogkortene kan hentes via kampagnens hjemmeside.
Kampagnen dækker hele arbejdsmarkedet. Afsenderne tæller både en række fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer, men også offentlige myndigheder som Arbejdstilsynet, Arbejdsmiljørådet og de fem branchefællesskaber for arbejdsmiljø står bag kampagnen.