’Det giver respekt at gøre noget ved sit alkoholproblem – også på arbejdspladsen,’ lyder budskabet i en ny landsdækkende kampagne, som Alkohol & Samfund og TrygFonden står bag.
Kampagnen skal vise landets arbejdspladser, at deres opbakning er vigtig, når medarbejdere med alkoholproblemer skal i behandling. Det fortæller Allan Jonas, der er projektleder i Alkohol & Samfund.
”Undersøgelser viser, at de, der kommer i en alkoholbehandling og som har opbakning med fra arbejdspladsen, klarer sig meget bedre efter behandlingen end dem, der ikke har opbakning. Gruppen klarer sig faktisk også bedre end dem, der bare er blevet henvist til behandlingen af deres praktiserende læge,” påpeger Allan Jonas.
FA: God idé at sætte fokus på alkohol
Ifølge Alkohol & Samfund koster alkoholproblemer 370.000 sygedage om året i Danmark og op mod 7,7 milliarder kr. årligt i tabt produktion.
Netop derfor - og fordi alkoholproblemer ikke kun påvirker den, der drikker, men også kollegerne - er det en god idé at sætte fokus på problemet. Det mener arbejdsmiljøchef i FA, Hans Jørgen Steffensen.
”I finanssektoren har vi hverken flere eller færre medarbejdere med alkoholproblemer end i andre sektorer. Men da finanssektorens medarbejdersammensætning afspejler den danske befolkning, oplever vi naturligvis også situationer, hvor en medarbejder har udfordringer med alkohol,” siger Hans Jørgen Steffensen og fortsætter:
”Mange finansvirksomheder har allerede en velfungerende og moderne alkoholpolitik, der betyder, at virksomhederne har redskaber til at hjælpe de pågældende medarbejdere videre i behandling.”
Typisk er alkoholpolitikken en del af den samlede personalepolitik, der også kan omfatte eksempelvis rygepolitik og syge- og fraværspolitik. Medlemsvirksomheder er velkommen til at kontakte FA for at få gode råd til udarbejdelse eller fornyelse af alkoholpolitikken.
Læs mere om kampagnen fra Alkohol & Samfund og TrygFonden