Bløde kompetencer, såsom sociale evner og tilpasningsevne, er populære blandt landets finansvirksomheder, når de skal besætte nye stillinger.
Læs også: Bløde kompetencer hitter i finansvirksomheder
Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse, som Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) har gennemført blandt 111 virksomheder, der tilsammen repræsenterer ca. 57.750 medarbejdere fra et bredt udsnit af finanssektoren.
I undersøgelsen udpeger virksomhederne blandt andet, hvilke kompetencer de anser som vigtigst blandt medarbejderne og hvilke samfundsmæssige tendenser, de mener vil påvirke kompetencekravene i sektoren mest.
Læs også: Finansvirksomheder: Digitalisering og politisk regulering ændrer kompetencekravene
Virksomhederne svarer også på, hvordan de opfylder deres kompetencebehov, og hvilke rekrutteringsudfordringer de oplever.
Undersøgelsen er bygget op, så det er muligt både at se tal på sektorniveau og indenfor en række underområder, eksempelvis penge- og realkredit, pension- og forsikring og it-virksomheder.
Blandt undersøgelsens hovedkonklusioner er:
- Flest virksomheder peger på forståelse af kundeoplevelsen (51%), sociale evner (45%) og tilpasningsevne/forandringsvillighed (41%) som de vigtigste kompetencer hos medarbejderne.
- 83% af virksomhederne mener, at digitalisering er den overordnede tendens, der i højeste grad vil ændre kompetencebehovet i form af krav om højere niveau, mens 58% af virksomhederne mener, at den politiske regulering vil stille krav om højere kompetenceniveau.
- Flest virksomheder peger på forretningsudvikling (95%), datateknologi (86%) og kontrolfunktioner (82%) som fagområder, der får større betydning.
Hent undersøgelsen Finanssektorens kompetenceundersøgelse 2019