Arbejdstilsynet har offentliggjort en ny vejledning om uklare og modstridende krav, der skal hjælpe arbejdspladser med at forebygge stress.
Tilsynet har i samme ombæring lanceret en digital kampagne med gode råd til, hvordan arbejdspladser kan forebygge stress som følge af uklare og modstridende krav.
Kampagnen giver helt konkrete bud på forebyggelsestiltag, som ledere kan iværksætte i fællesskab med medarbejderne, bl.a.:
- Afklar løbende med dine medarbejdere, hvilke krav og ønsker der er til deres arbejde, og hvilke opgaver de skal prioritere.
- Afstem også forventninger med kunder, så ledelse, medarbejdere og kunder alle har de samme forventninger til medarbejdernes arbejde.
- Sørg for, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer og den nødvendige støtte og indflydelse til at håndtere det uklare og dilemmafyldte.
I forbindelse med den nye vejledning har Arbejdstilsynet også revideret vejledningen om stor arbejdsmængde og tidspres. Ifølge tilsynet er der dog primært tale om mindre sproglige ændringer, som ikke har faglig betydning.