Regeringen ønsker at ændre reglerne for kunde- og konkurrenceklausuler. Lovforslaget ligger tæt op ad det forslag, som den tidligere regering fremsatte. Det forslag nåede ikke at blive vedtaget på grund af folketingsvalget. Men allerede dengang udtalte FA og andre organisationer sig kritisk om indholdet.
De nuværende kunde- og konkurrenceklausuler sætter grænser for, hvordan en medarbejder kan konkurrere med sin tidligere arbejdsgiver, og de fungerer efter FA’s opfattelse udmærket.
Hensigten med det nye forslag er at begrænse brugen af ansættelsesklausuler. Det bygger på en idé om, at klausulerne hæmmer vækst og mobilitet. FA har dog til gode at se dokumentationen for den filosofi, og ikke mindst derfor forekommer ændringerne meget vidtgående.
Et eksempel fra et forsikringsselskab: Selskabet har aftalt en kundeklausul med en assurandør, der sælger forsikringer og har en stor kundekreds. Assurandøren har en løn på 60.000 kr. om måneden og siger selv op for at starte hos en konkurrent, hvor han får mindst samme løn. Selskabet ønsker at opretholde kundeklausulen i 12 måneder, da man er bekymrede for, at han ellers tager kunderne med til sin nye arbejdsgiver.
Med de nye regler vil selskabet skulle betale i alt 216.000 kr. til assurandøren i løbet af de 12 måneder for at opretholde klausulen. Til sammenligning betaler virksomheden i dag 0 kr., da selskabet helt lovligt kan modregne i den løn, assurandøren får fra sin nye arbejdsgiver.
De virksomheder som har et legitimt behov for at bruge klausulerne vil derfor skulle bruge flere ressourcer på at opretholde klausulerne fremover. Det forekommer som noget af en teoretisk tanke at strammere og dyrere klausuler skulle øge mobiliteten på det danske arbejdsmarked, som i forvejen er blandt de mest mobile i EU. Og det er slet ikke åbenlyst, hvordan det kan bidrage til at skabe vækst i samfundet.
FA foretrækker at lovgivningen øger mulighederne for vækst. Det gøres ikke ved at gøre det dyrere for virksomhederne at beskytte deres know-how og kundekreds.