Uddannelsesministeren fremlagde 9. april i samarbejde med rektorerne for erhvervsakademierne, professionshøjskolerne og universiteterne en fælles erklæring, som følger op på dele af Kvalitetsudvalgets anbefalinger om mere kvalitet, relevans og sammenhæng i de videregående uddannelser.
Vigtige temaer
Ministeren og rektorerne er enige om at gennemføre en række initiativer inden for fire temaer:
- God undervisning i centrum
- Studier på fuld tid
- Bedre praktik og mere relevante uddannelser
- Bedre match i optaget
Under det tredje tema skal det bl.a. undersøges, hvordan man kan sikre akademiske bachelordimittender umiddelbar erhvervskompetence. Desuden skal det nuværende brug af aftagerpaneler og uddannelsesudvalg evalueres for at afdække, hvordan man kan synliggøre og styrke deres bidrag til uddannelserne.
Andre vigtige tiltag
Ministeren og rektorerne skal også drøfte status for større reformer på det videregående uddannelsesområde, herunder studiefremdriftsreformen. Ministeren har også annonceret, at hun vil arbejde for en forlængelse af retskravet, så bachelorer i op til to år efter deres bacheloreksamen skal have ret til at vende tilbage til deres kandidatuddannelse. Ministeren er også på vej med et udspil om fremtidens taxametersystem, så det bedre kan bidrage til at fremme kvaliteten og relevansen i de videregående uddannelser.
”Kursen er sat i den rigtige retning”, mener Mariane Dissing, adm. dir. i FA. ”Men indtil videre er der blot tale om gode intentioner, som parterne sammen eller regeringen alene skal arbejde videre med. Og med det forestående folketingsvalg er det vanskeligt at vide, hvor det hele ender. Desuden mangler der fortsat vigtige elementer, som kan fremme kvalitet, relevans og ikke mindst sammenhæng i uddannelsessystemet. Det drejer sig fx om virksomhedskandidatmodellen og bedre overgangsmuligheder fra den ene uddannelse til den anden. Så vi er fortsat langt fra at komme i land”.
Virksomhedskandidatmodellen
Modellen giver kandidatstuderende mulighed for at arbejde studierelevant samtidig med, at de tager kandidatuddannelsen. FA mener, det er af afgørende betydning, at den annoncerede drøftelse med rektorerne om studiefremdriftsreformen kan føre til, at reformen blødes op, så der gives mulighed for dette.
Bedre overgangsmuligheder
Det drejer sig om at sikre bedre overgangsmuligheder dels mellem uddannelser på erhvervsakademierne og universiteterne, dels mellem private og offentlige uddannelser. Her er der behov for udvikling af standardmeritter på nationalt plan, så studerende, medarbejdere og virksomheder på forhånd ved, hvad erhvervede uddannelser kan bruges til, når der opstår ønsker og behov for videreuddannelse. FA mener en sådan bedre sammenhæng er helt nødvendig for at undgå blindgyder, dobbeltuddannelse og spild af uddannelsesinvesteringer.