Finansforbundet har lanceret en ny undersøgelse af medarbejdernes oplevelse af deres egen rådgivning baseret på en rundspørge blandt ca. 2.000 medlemmer af Finansforbundet.
Undersøgelsen konkluderer bl.a., at nogle medarbejdere føler, at de på grund af salgsmål bliver presset til at gennemføre problematisk rådgivning af kunder. Undersøgelsen viser også, at der ikke er nogen provision forbundet med salgsmål for bankrådgiverne.
Præstationsmål handler om at sikre høj kvalitet og effektivitet. Det gælder også i finanssektoren, som har en udbredt performancekultur.
Virksomhederne måler på mange ting, som de finansielle medarbejdere laver og skal lave. De måler fx på, om medarbejderne møder kunderne nok, om kunderne er tilfredse eller om kunderne klager. Naturligvis bliver der også vurderet på salg, men det er ukorrekt, at virksomhedernes målinger og vurderinger af medarbejdere alene fokuserer på salg af produkter.
Ligesom andre virksomheder søger de finansielle virksomheder hele tiden at optimere deres drift. Målinger er et nødvendigt og sædvanligt ledelsesredskab i en performancekultur. Det er ikke noget, som kun sker i den finansielle sektor, men er ganske almindeligt i mange andre brancher, private som offentlige.
Det er ærgerligt, at Finansforbundet med sin undersøgelse - sikkert ufrivilligt - kommer til at mistænkeliggøre både deres egne medlemmer og de virksomheder, de er ansat i.