De virksomhedsspecifikke kønsopdelte lønstatistikker for 2013 er nu tilgængelige på medlemsservice.
Hvilke virksomheder deltager?
Alle virksomheder med 35 medarbejdere og derover er lovmæssigt forpligtet til at lave statistik for samtlige jobfunktioner med mindst 10 mænd og mindst 10 kvinder.
Det kræver dog typisk over 100 ansatte at lave en meningsfuld kønsopdelt statistik, da lønnen ikke skal offentliggøres for jobfunktioner, hvor der enten er under 10 kvinder eller under 10 mænd.
Husk at orientere medarbejderne
Medarbejderne skal orienteres om statistikken, uanset om de efterspørger den eller ej.
Statistikken skal som minimum behandles i samarbejdsudvalget, hvor den skal behandles som andre emner i udvalget. Medarbejderne i udvalget har således krav på at blive informeret fyldestgørende og har krav på at få lejlighed til at fremkomme med deres synspunkter på lønstatistikken. Statistikken kan også offentliggøres for alle medarbejdere, men det er ikke et krav.
Lønindex eller løngab?
I statistikken kan der vælges mellem forskellige lønbegreber. Det mest anvendte lønbegreb er lønindex, der angiver gennemsnitslønnen for kvinder i forhold til mænd. Andre muligheder er løngab (procentvis forskel) og smalfortjeneste pr. præsteret time for henholdsvis mænd og kvinder. Smalfortjenesten er et gammelt lønbegreb, som kommer tættest på det, som de fleste lønmodtagere forstår ved en timeløn.
Hvis virksomheden vælger at gøre statistikken tilgængelig for alle medarbejdere, anbefaler FA, at man benytter lønindex eller løngab. Dermed fokuseres på lønforskellen mellem mænd og kvinder frem for på lønniveauer.
Hvornår har virksomheden et ligelønsproblem?
Det er ikke muligt på baggrund af statistikken at konkludere, om der er uligeløn i virksomheden. Men er lønforskellen mellem mænd og kvinder betydelig - og gælder det fx alle jobfunktioner - så bør en nærmere undersøgelse igangsættes.
Vurder i hvert enkelt tilfælde, om særlige omstændigheder gør sig gældende. Ledelsen skal kunne forklare medarbejderne, hvorfor tallene ser ud, som de gør.
Kom hurtigt igang
Der er ikke fastsat en tidsmæssig grænse for, hvornår statistikken for 2013 skal behandles. FA anbefaler, at det bliver gjort inden årets udgang.
Hent statistikken på fanet.dk
FA's medlemsvirksomheder kan på FA's hjemmeside hente deres egen kønsopdelte lønstatistik under medlemsservice. Kun de medarbejdere, som ledelsen har givet adgang til 'egne tal', kan hente de virksomhedsspecifikke statistikker.
Der skal søges om en medarbejders adgang til 'egne tal'. Den øverste ledelse kan typisk tilgå Adgange på FA's hjemmeside, hvor ansøgningsformularen er tilgængelig under Tilmeld egne tal. Formularen skal udfyldes, printes, underskrives og returneres til FA. Under Ret adgang til egne tal, kan ledelsen se, hvem i virksomheden, der har adgang til hvilke 'egne tal'. Kontakt FA, hvis ledelsen ikke kan se Adgange.
Nye regler om ligelønsstatistikker på vej
Folketinget vedtog den 20. maj en ændring af lov om ligeløn til mænd og kvinder. Loven træder i kraft 1. januar 2015 – dvs. at statistikken baseret på 2015-data skal laves efter de nye regler.
Loven betyder, at virksomheder med ned til 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst 3 mænd og 3 kvinder skal lave ligelønsstatistik. Det betyder, at flere virksomheder end tidligere bliver omfattet af reglerne.
Ændringen af loven betyder også, at statistikken skal vise hele hierarkiet af jobfunktioner (baseret på DISCO-koder eller lignende) - fra det mest detaljerede niveau med mindst 3 mænd og 3 kvinder og hele vejen op. Dvs. at også lønforskelle for ikke-sammenlignelige jobfunktioner skal vises.
FA udarbejder vejledningsmateriale
FA vil i løbet af det kommende efterår udarbejde vejledningsmateriale om krav og muligheder i de nye regler - både for de virksomheder, der vælger at benytte sig af ligelønsstatistikken fra FA og for de, der laver deres egen statistik eller en ligelønsredegørelse.