Arbejdsgivere kan pålægge deres medarbejdere, at de lader sig teste for COVID-19, hvis det sker for at begrænse spredningen af smitte, fx af arbejdsmiljøhensyn, eller for at tage væsentlige driftsmæssige hensyn.
Arbejdsgiveren kan derudover også kræve, at den testede medarbejder oplyser arbejdsgiveren om testresultatet.
Det har et flertal i Folketinget netop besluttet i en såkaldt hastelov, der gælder til 1. juli 2021.
Seniorkonsulent i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Claus Ryde, forventer ikke, at loven vil blive anvendt i stort omfang i finanssektoren.
”Virksomheder og medarbejdere i finanssektoren tager risikoen for smittespredning meget alvorlig. Mange arbejder hjemmefra, og arbejdspladserne er indrettet corona-forsvarligt,” siger han og fortsætter:
”Det er vores helt klare indtryk, at medarbejdere, der har mistanke om, at de er smittede, selv sørger for test. Det er i hvert fald ikke en udfordring, vi har hørt om i sektoren. Når vi alligevel er positive over for loven, er det fordi, den giver arbejdsgiverne en mulighed for at forebygge smittespredning, hvis nu en potentielt smittet medarbejder, ikke ønsker at blive testet.”
Loven giver også arbejdsgivere mulighed for at pålægge en medarbejder at oplyse, hvis medarbejderen er testet positiv i en COVID-19 test, selvom arbejdsgiveren ikke har pålagt medarbejderen at blive testet.
Spørgsmål kan rettes til FA’s jurister på telefon 3391 4700
Det siger loven
Hvis en arbejdsgiver ønsker at pålægge en medarbejder at blive COVID-19 testet, skal det ske skriftligt, og arbejdsgiveren skal angive en begrundelse. Efterlever medarbejderen ikke arbejdsgiverens pålæg, vil det efter loven kunne få ansættelsesretlige konsekvenser. Modsat vil medarbejderen kunne kræve godtgørelse efter loven, hvis arbejdsgiveren pålægger vedkommende en test uden tilstrækkelig grund. Loven giver medarbejdere mulighed for testning i arbejdstiden med dækning af evt. udgifter.