En ansat i et forsikringsselskab havde mistet arbejdsglæden efter nogle organisatoriske ændringer i selskabet.
Medarbejderen skrev derfor en tekst på sin profil på det sociale medie, LinkedIn, hvor han forhørte sig om jobmuligheder i branchen.
Opslaget fik virksomheden til at bortvise medarbejderen samme dag med en begrundelse om, at han med sit opslag havde opført sig groft illoyalt overfor virksomheden og misholdt sit ansættelsesforhold.
Det var medarbejderen ikke enig i. Han kontakter derfor sit fagforbund, og sagen endte i en faglig voldgift, hvor Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) repræsenterede virksomheden.
Opmanden i voldgiften kom frem til, at bortvisningen ikke var berettiget, men at virksomheden i situationen var berettiget til at opsige medarbejderen med almindeligt varsel.
Virksomheden skulle derfor betale minimalerstatning til medarbejderen, hvilket var langt under det beløb, medarbejderen havde krævet.
FA holder webinar om, hvordan virksomhederne kan og bør håndtere medarbejdernes brug af sociale medier. Det sker 9. marts. Læs mere her.