Finanskompetencepuljen - efter OK23

Finanskompetencepuljen - efter OK23

Ved OK23 blev det med Finansforbundet aftalt, at puljen til kompetenceudvikling af medarbejderne fortsætter. 

Det blev aftalt, at hver virksomhed indbetaler kr. 350 pr. medarbejder pr. halvår med en månedsløn op til kr. 76.500 med tillæg af værdien af overenskomstens særlige ferietillæg, overenskomstbestemte feriedage, omsorgsdage og arbejdsgivers pensionsbidrag. Bidraget stiger til kr. 365 pr. 1. juli 2023 og kr. 377,50 pr. 1. juli 2024. 

Finanskompetencepuljen er opdelt i to typer af kompetenceudvikling:

  • §2: Virksomhedsprojekter
  • §3: Individuelle kurser og virksomhedskurser.

Virksomhedsprojekter

Finanskompetencepuljens bestyrelse afsætter årligt kr. 250 pr. medarbejder til kompetenceudviklingsprojekter i virksomhederne. Beløbet stiger til kr. 260 pr. 1. juli 2023 og kr. 270 pr. 1. juli 2024. 

Virksomheden kan maksimalt få udbetalt et beløb svarende til det, som virksomheden har indbetalt. 

For at modtage økonomisk støtte til et virksomhedsprojekt, skal ansøgningen opfylde følgende krav:

  • Projektet skal fremme medarbejderens kompetenceudvikling samt medarbejderens oplevelse og forståelse af eget ansvar herfor. Det kan fx være aktiviteter, der retter sig mod at styrke medarbejdernes forståelse af digitalisering, forandringsparathed og mindset i forhold til kompetenceudvikling.
  • Der skal være lokal enighed om projektet mellem A- og B-siden.
  • Der skal være tale om et kompetenceløft udover den grundlæggende faglighed, som virksomheden selv er ansvarlig for.
  • Projektet må ikke være igangsat.
  • Budgettet kan ikke omfatte udgifter til forplejning og transport.

Virksomhederne skal oplyse følgende i ansøgningen:

  • Titel på projektet
  • Det samlede beløb, der søges om
  • Er projektet godkendt af A- og B-siden
  • Målgruppe og antal deltagere
  • Beskrivelse af projektets formål og motivation for projektet
  • Udspecificeret budget for projektet
  • Projektets start- og sluttidspunkt
  • Hvilke faser og aktiviteter indgår i projektet?
  • Hvordan vil I vurdere projektets udbytte?

 Sagsgangen

  • Puljesekretariatet modtager digitalt ansøgningen via ansøgningsformularen på Finanskompetencepuljens hjemmeside.
  • Puljesekretariatet behandler ansøgningen efter de besluttede retningslinjer.
  • Puljesekretariatet meddeler Finans Danmark Arbejdsgiver sin vurdering i forhold til godkendelse/afvisning.
  • Såfremt der ikke er enighed mellem Puljesekretariatet og Finans Danmark Arbejdsgiver om godkendelse/afvisning, behandles ansøgningen på det kommende bestyrelsesmøde.
  • Puljesekretariatet udbetaler det godkendte beløb, når ansøgningen er godkendt.
  • På hvert bestyrelsesmøde orienteres bestyrelsen om, hvilke projekter, der er blevet godkendt og hvilke, der er afvist.

Virksomhedskurser

Virksomhederne kan også fortsat sende hold af medarbejdere afsted på kurser. Der skal vælges mellem de kurser, som bestyrelsen har godkendt. Listen over godkendte kurser på Finanskompetencepuljens hjemmeside. 

Individuelle kurser

Individuelle medarbejdere kan søge om individuelle kurser blandt de af bestyrelsen godkendte kurser. Læs mere om hvilke kurser der er godkendt og læs mere om, hvordan medarbejderne tilmelder sig på Finanskompetencepuljens hjemmeside.