Siden 2008 har pengeinstitutterne reduceret antallet af ansatte løbende, hvilket ses tydeligt i beskæftigelsestallene for sektoren. Blandt pengeinstitutterne, som er medlem af FA, er antallet af ansatte faldet med godt 7.400 personer fra 2008 - 2013. Det svarer til et fald på 17 pct.
Mange ansatte i forhold til de øvrige nordiske lande
FA’s Nordisk Bankstatistik 2013 viser, at til trods for at pengeinstitutterne har reduceret antallet af ansatte, er der fortsat mange medarbejdere, når vi sammenligner med de øvrige nordiske lande.
Danske pengeinstitutter har med 37.551 ansatte fortsat flest medarbejdere i Norden og det til trods for, at Danmark ikke har flest indbyggere. Til sammenligning har Sverige kun 33.277 ansatte i pengeinstitutter. Det skal ses i forhold til det samlede befolkningstal i Sverige, der er 9.644.864.
Som det fremgår af ovenstående graf ligger de danske pengeinstitutter derfor fortsat i front med mange finansansatte i forhold til antallet af indbyggere. Kun i Island betjener en finansansat i gennemsnittet færre indbyggere end i Danmark. Sammenligner vi Danmark med Sverige, så betjener en finansansat næsten dobbelt så mange indbyggere i Sverige, end tilfældet er i Danmark.
Stor nedgang i antal danske filialer
De danske pengeinstitutter har ikke kun skåret ned på antal ansatte. Mens antal ansatte er faldet med 17 pct. siden 2008, er filialerne blevet reduceret med en endnu større kraft. I perioden 2008-2013 er antallet af filialer faldet med 39 pct.
Danmark er på ca. 6 år gået fra at være det land i Norden, der har flest filialer til nu at have færre end Finland og Sverige og lidt flere end i Norge.
"Faldet i antal filialer er bl.a. et udtryk for en stigende digitalisering og øget selvbetjening, hvor flere kunder benytter sig af mobil- og netbanken. Derudover er det et resultat af, at finanssektoren har været igennem en hård krise, hvor der har været fusioner og fokus på at effektivisere. Det er bl.a. sket ved lukning af filialer. Når antallet af filialer er faldet med en større kraft end antallet af medarbejdere, er det et udtryk for, at pengeinstitutterne fortsat har et højt serviceniveau. Når banker har lukket filialer er ikke alle ansatte i filialen blevet afskediget. Nogle af de berørte medarbejdere er enten blevet omplaceret til en anden og typisk større filial, et rådgivningscenter eller til en anden funktion i pengeinstituttet."
Citat adm. direktør Mariane Dissing, FA