”Den danske finanssektor er i dag i hård international konkurrence om både kunder og kloge hoveder. Og med mangel på højt kvalificerede it-kompetencer, en tyngende lønsumsafgift og et lønniveau på himmelflugt, er outsourcing af nogle it-funktioner ikke bare den forretningsmæssige bedste løsning, det er også udtryk for samfundsansvar og rettidig omhu,” skriver Mariane Dissing, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), i sin klumme i FinansWatch mandag.
Klummen er et modsvar på en kritik af landets største banker, som blandt andre Finansforbundet rejste mandag formiddag i FinansWatch.
Læs hele klummen i boksen nedenfor.
Høje lønninger tvinger finansvirksomheder til outsourcing
Af: Mariane Dissing, adm. direktør Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
I en artikel i FinansWatch 18. december anklages nogle af landets store banker for ikke at løfte deres samfundsansvar, fordi de outsourcer it-funktioner til andre områder i EU. Anklagerne rejses dels af formand for Finansforbundet, Kent Petersen, dels af en tidligere bankansat, som optræder anonymt i artiklen.
Den tidligere bankansatte mener eksempelvis, at virksomhedernes argument for outsourcing, nemlig manglen på højt kvalificeret it-arbejdskraft i Danmark, er "lodret løgn." Der er mangler ikke højt kvalificeret arbejdskraft til it-funktioner, lyder det.
Virkeligheden er dog en anden.
I vores nyeste beskæftigelsesundersøgelse blandt virksomhederne i finanssektoren melder de store banker, realkreditinstitutterne og området for pension og forsikring om, at it-ansatte udgør en særlig udfordring i forbindelse med rekruttering og fastholdelse. Helt konkret mangler der 100 it-medarbejdere i sektoren.
En anden klar indikator på, at der er mangel på it-medarbejdere, er et tårnhøjt lønniveau. Eksempelvis viser vores seneste it-statistik, at it-medarbejdere uden ledelsesansvar i finanssektoren tjener ca. 20 pct. mere end it-medarbejdere i resten af den private sektor. Lad mig for en god ordens skyld indskyde, at opgørelsen bygger på 2014-tal.
Det korte af det lange er, at der i den danske finanssektor er mangel på højtkvalificeret it-arbejdskraft, og at det selvsagt risikerer at hæmme sektorens konkurrenceevne, medmindre virksomhederne finder løsninger uden for landets grænser.
Helt grundlæggende tror jeg, det er vigtigt, at alle gør sig klart, at der er sket meget siden tiden med Korsbæk Bank. Dengang var både konkurrencen og arbejdskraften lokal. Sådan er det ikke længere.
Den danske finanssektor er i dag i hård international konkurrence om både kunder og de kloge hoveder. Og med mangel på højt kvalificerede it-kompetencer, en tyngende lønsumsafgift og et lønniveau på himmelflugt, er outsourcing af nogle it-funktioner ikke bare den forretningsmæssige bedste løsning, det er også udtryk for samfundsansvar og rettidig omhu.
I sidste ende handler det om at bevare en stærk dansk finanssektor til gavn og glæde for det danske samfund.
Kilde: FinansWatch, 18. december