OECD har netop offentliggjort en ny PISA-undersøgelse. Denne gang var fokus lagt på problemløsning, som sidste gang blev målt i 2003. Målet med spørgsmålene er at teste, hvor gode deltagerne i undersøgelsen er til at løse dagligdagsproblemer.
Resultatet var desværre endnu en gang nedslående. De danske elever placerer sig i underkanten af midterfeltet blandt de 44 OECD-lande.
Og værre endnu - mere end hver femte af de deltagende danske elever var så dårlige til at løse problemer, at de ikke vil kunne gennemføre en ungdomsuddannelse eller passe et job.
Og vi troede, at problemløsning var hjemmebanen…
Danske elever har tidligere skuffet i undersøgelser med fokus på matematik og læsefærdigheder. Men denne gang er resultatet middelmådigt i problemløsning, hvor Danmark traditionelt bryster sig af at være stærk.
Undersøgelsen viser, at det i Danmark kun er 8,7 procent af eleverne, som er helt skarpe til problemløsning, mens gennemsnittet for OECD ligger på 11,4 procent. Til sammenligning udgør andelen af de helt skarpe elever hele 29,3 procent i Singapore. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at danske elever halter så langt efter de bedste.
Værre er det, at lidt over hver femte elev i Danmark mangler funktionelle kompetencer i problemløsning. Det betyder, at deres problemløsningskompetencer ikke er tilstrækelige til at deltage effektivt og produktivt i et moderne samfund. Det er en alt for stor andel.
Samlet set er det danske resultat overraskende ringe. Specielt set i lyset af det store fokus, der er på problemløsning i danske uddannelser. Andelen af danske elever, der er gode til problemløsning, burde derfor være langt større.
Svage fundamentale kompetencer
Tidligere PISA-undersøgelser har afsløret, at danske elevers fundamentale læse-, skrive- og regnekompetencer også er middelmådige i en international sammenhæng. Det forekommer sandsynligt, at en væsentlig forklaring på danske elevers dårlige præstationer, når det gælder problemløsning, er de svigtende fundamentale kompetencer. Man kan med andre ord ikke bygge ovenpå et fundament, som skrider.
Som Produktivitetskommissionen netop har peget på, går problemer i folkeskolen igen på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser. Kommissionen har endda sporet en direkte sammenhæng mellem kvaliteten i folkeskolen og Danmarks velstandsudvikling. Den seneste Pisa-undersøgelse skærper derfor kun nødvendigheden af at styrke den grundlæggende faglighed i folkeskolen.