Området har i beretningsåret været præget af politisk uro med tre forskellige ministre på posten som uddannelses- og forskningsminister. Esben Lunde Larsen (V) gik af som uddannelses- og forskningsminister i februar 2016, hvorefter Ulla Tørnæs (V) blev udpeget som ny uddannelses- og forskningsminister. Som følge af at Konservative og Liberal Alliance sammen med Venstre nedsatte en ny regering i efteråret 2016, blev Søren Pind (V) udnævnt som ny uddannelses- og forskningsminister. FA har løbende holdt de skiftende ministre opdaterede på FA’s politik på området.
Bevillingssystemet for de videregående uddannelser
Som følge af regeringens ønske om at nytænke bevillingssystemet for de videregående uddannelser har FA deltaget i et dialogmøde. Sammen med andre organisationer spillede FA ind med flere forslag til, hvordan et nyt bevillingssystem kunne udformes. Bevillingssystemet for de videregående uddannelser forventes at blive ændret i løbet af 2017.
Læs mere om FA’s syn på et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser.
Begrænsning af dobbeltuddannelse
I forbindelse med finansieringen af dagpengeaftalen fra maj 2016 mellem Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti fremsatte regeringen et forslag om begrænsning af dobbeltuddannelse. FA var imod begrænsninger af dobbeltuddannelse. Fremtidens arbejdsmarked kræver nye og andre kompetencer af den danske arbejdsstyrke, og det kræver, at arbejdsstyrken har mulighed for at omstille sig til en anden fremtid, fx ved at tilegne sig en anden uddannelse og få nye kompetencer. Forslaget ville medføre, at arbejdsstyrken ville blive mindre omstillingsparat.
Lovgivers kompetencekrav
Som følge af nye EU-kompetencekrav til forskellige medarbejdertyper i finanssektoren har FA i beretningsåret bidraget til implementering i dansk ret. Hovedformålet har været at forhindre overimplementering og opnå en pragmatisk håndhævelse af kravene fra Finanstilsynets side.
FA har blandt andet arbejdet på at sikre, at kravene i bekendtgørelsen for boligkreditgivere og -formidlere, som trådte i kraft medio 2016, er opfyldt, hvis den ansatte består prøven i faget Boligfinansiering og -rådgivning på Akademiuddannelsen i Finansiel Rådgivning. FA har også bidraget til udarbejdelsen af de to bekendtgørelser, som skal implementere EU’s kompetencekrav til henholdvis investeringsrådgivere (MiFID II) og forsikringsdistributører (IDD). Begge bekendtgørelser forventes at træde i kraft 1. januar 2018.
Læs mere om kompetencekravene her.
Finansuddannelsen
Implementeringen af EUD-reformen har ikke været uden udfordringer for sektoren. Den forcerede proces har været årsag til en række større og mindre uhensigtsmæssigheder, eksempelvis mistet tid til skoleundervisning. FA har arbejdet på at få justeret bekendtgørelsen, og det lykkedes.
Der arbejdes fortsat intensivt på en ændring af overgangsordningen. Fra 2020 kan elever med studenterbaggrund kun ansættes med et 1-årigt hovedforløb. Ministeriet begrunder overgangsordningen med, at skolesystemet herefter kan levere elever fra erhvervsuddannelsessystemet, der kan matche optagelseskravene på finansuddannelsen. Allerede nu kan vi se, at det ikke kommer til at ske. Der er kun ganske få potentielle elever på vej igennem systemet.
Akademiuddannelsen i Finansiel Rådgivning
Brugen af akademiuddannelsen i Finansiel Rådgivning er ved at ændre karakter. Fra at de studerende tager hele uddannelsen, er trenden nu, at uddannelsen tages som enkeltfag og kun i de moduler, der reelt er behov for. Derfor udvikles en række helt nye fag på 5 ECTS, som er mere målrettet enkelt områder.
Finansøkonom
Det vigende optag af finansøkonomstuderende med brancheretningen Bank og Realkredit har gjort det nødvendigt at justere i uddannelsen for at sikre, at sektoren fortsat får relevante undervisningsmoduler. Justeringen går helt konkret på, at en ændring af toningen i de første to semestre, så der kan samlæses med eksempelvis ejendomsmæglere og revisorer.
Finansbacheloruddannelsen
Finansbachelor- og finansøkonomuddannelsen har stort set en identisk problematik i forhold til branchetoninger. FA har deltaget i arbejdet med en ny studieordning for finansbacheloruddannelsen. Uddannelsen skal justeres, så den lever bedre op til de ønsker og krav, som sektoren stiller. Arbejdet er endnu ikke afsluttet.