Beretningsåret har været præget af corona. Politisk har partierne på Christiansborg haft deres hovedfokus på håndtering af de politiske aftaler i forbindelse med de mange nedluknings- og genåbningsaftaler og lovforslag i forbindelse med corona.
Selvom der har været enkelte større sager med betydning for finanssektoren, har pandemien betydet, at mange af de politiske udspil, der normalt ville være fremlagt, først må forventes at komme efter corona.
På trods af at pandemien har medført nedlukning af mange større politiske begivenheder, møder og konferencer, har FA haft fokus på at fastholde og vedligeholde det politiske arbejde bl.a. gennem dialog med ordførere, særlige rådgivere, politiske sekretariater, embedsværket og politikere.
Nedenfor er en række konkrete nedslagspunkter fra det politiske arbejde i beretningsåret.
Hjemmearbejde under corona-nedlukningen
Som en konsekvens af corona-epidemien har alle virksomheder, hvor det er muligt, hjemsendt deres medarbejdere. FA har løbende undersøgt finanssektorens erfaringer med hjemmearbejde corona-nedlukningerne. Generelt har virksomhederne igangsat mange initiativer for at sikre den bedst mulige trivsel under det permanente hjemmearbejde.
For medarbejderne giver hjemmearbejde mulighed for en anden balance mellem arbejds- og familieliv. FA’s analyser viser, at en meget stor del af virksomhederne vil fortsætte med at give plads til, at medarbejdere kan arbejde hjemme.
Reglerne for hjemmearbejde og arbejdsmiljø er i lovgivningen reguleret af en bekendtgørelse, mens de overenskomstmæssige rammer om fx arbejdstid fremgår af aftalerne om distancearbejde med forbundene. FA har i beretningsperioden arbejdet for at gøre de fremtidige regler for hjemmearbejde mere smidige for medarbejdere og virksomheder.
FA har fremlagt politiske udspil, der foreslår, at medarbejdere, der jævnligt arbejder hjemme, skal have et skattefradrag for omkostningerne i forbindelse med etableringen af hjemmekontor. Forslaget vil udover at være klimamæssigt bæredygtigt og stort set udgiftsneutralt for staten, da finansieringen kommer via besparelser på befordringsfradraget.
FA har bl.a. haft foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg i begyndelsen af december 2020, hvor FA har fremlagt analyser og anbefalinger til at sikre fleksible og moderne rammer for hjemmearbejde.
Trepart om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i maj 2020 en trepartsaftale om AUB-midlerne. FA gik til forhandlingerne med det klare budskab, at finanssektoren og den private sektor har indbetalt for meget i AUB.
Det har medført, at der er blevet opbygget en opsparing på mere end 5 milliarder kroner i Arbejdsmarkedets Uddannelsesfond, der administrerer midlerne fra AUB.
Efter målrettet politisk påvirkning fra FA’s side lykkedes det at sikre, at finanssektoren får en besparelse på mere end 25 procent i AUB i 2020. Normalt betaler sektoren ca. 165 millioner kroner årligt i AUB. Med aftalen lykkedes det at sikre, at virksomheder i finanssektoren skal betale ca. 40 millioner kroner mindre i AUB i 2020 end oprindeligt planlagt.
Ret til tidlig pension (Arne-pension)
I efteråret 2020 blev der indgået aftale om ny ret til tidlig pension. FA havde gerne set en mere langtidsholdbar løsning, der favnede hele arbejdsmarkedet og ikke kun en udvalgt gruppe. Aftalen burde efter FA’s opfattelse have gået på tre ben – nemlig målrettet forebyggelse af nedslidning, tage hånd om nedslidte og øge fleksibiliteten sidst i arbejdslivet.
Finansieringen af den tidlige pension medførte samtidig en særskat på den finansielle sektor og en begrænsning af fradraget for direktørlønninger over en vis grænse. Igennem forhandlingsforløbet argumenterede FA for, at forslaget var dybt urimeligt og grundlæggende uhensigtsmæssigt.
I forbindelse med de afsluttende forhandlinger lykkedes det FA at medvirke til, at en del af finansieringen kom fra en reduktion i den aktive arbejdsmarkedspolitik, hvilket bevirkede en lille reduktion af særskatten i forhold til regeringens udspil. Ligesom det lykkedes at sikre, at en arbejdsgruppe skal kortlægge den mest hensigtsmæssige udmøntning af særskatten, inden særskatten kan implementeres. FA følger regeringens tiltag på området tæt med henblik på at reducere skadevirkningerne for sektoren mest muligt.
Trepartsforhandlinger om seksuelle krænkelser
Et af de store politiske emner i 2020 var MeToo-debatten, der med kraftig styrke prægede debatten både i Folketinget og i medierne. Resultatet blev bl.a., at regeringen har inviteret bl.a. FA til trepartsforhandlinger med det formål, at arbejdspladser skal blive bedre til at forebygge og håndtere krænkende handlinger og adfærd.
Selvom seksuelle krænkelser er mere udbredt i nogle brancher end finanssektoren, er det en udfordring alle steder på arbejdsmarkedet.
Udover trepartsforhandlingerne har regeringen en række andre initiativer på området i støbeskeen. Bl.a. vil regeringen med en kommende whistleblowerlov give alle ansatte mulighed for at henvende sig via ordningen om tilfælde af seksuel chikane på arbejdspladsen. Og særligt de faglige organisationer presser på, for at løsningen bliver indførelse ny lovgivning, bl.a. indirekte objektivt ansvar.
FA har allerede bl.a. med Finansforbundet og medlemsvirksomhederne sat mange initiativer i gang for at forebygge seksuelle krænkelser.
FA deltager i de videre trepartsforhandlinger med en klar anbefaling om at se på de mange konstruktive løsninger, som parterne selv har lavet med fokus på retssikkerhed for alle parter. Der er derfor ikke brug for yderligere lovgivningsinitiativer, men i stedet fortsatte løsninger på arbejdspladserne.