FA har via Arbejdsmiljørådet drøftet opfølgning på den politiske aftale - om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet - med beskæftigelsesministeren.
Arbejdsmiljørådet har understreget behovet for sammenhæng mellem nationale mål, branchemål og udmøntningen i virksomhederne, hvor mål på nationalt niveau og brancheniveau skal bidrage til at sætte en fælles ambition for et bedre arbejdsmiljø.
Over for ministeren fremhævede Arbejdsmiljørådet bl.a., at det er væsentligt, at mål og indsatser baseres på viden og data, og at målene kommer til at give mening i virksomhederne og dermed rettes mod konkrete udfordringer.
FA arbejder bl.a. i et særligt regeludvalg, som skal samle og forenkle alle regler om psykisk arbejdsmiljø i en ny bekendtgørelse, der skal gøre reglerne mere overskuelige for virksomheder og medarbejdere.
FA arbejder desuden for at modernisere arbejdsskadesystemet i arbejdsskadeudvalget under Arbejdsmiljørådet.
Partssamarbejdet med Finansforbundet og Forsikringsforbundet
Samarbejdet mellem FA, Finansforbundet og Forsikringsforbundet om arbejdsmiljø, herunder om psykisk arbejdsmiljø og trivsel, sker primært i regi af BFA Handel, Finans og Kontor (BFA Finans).
I beretningsåret gennemførte BFA Finans ”Finanssektorens Arbejdsmiljødag 2020”. Arbejdsmiljødagen blev holdt både i København og i Horsens. Hermed blev ønsker fra især en række jyske virksomheder og medarbejderrepræsentanter imødekommet. I alt deltog ca. 380 deltagere i de to arrangementer.
FA har evalueret arrangementerne. Evalueringen viser en høj tilfredshed med konferencerne, herunder læring, blandt deltagerne, som både tæller ledelsesrepræsentanter og medarbejderrepræsentanter. På dette års konferencer var der bl.a. indlæg om trivsel gennem arbejdsfællesskaber, bevægelse på arbejdspladsen samt forebyggelse af digital chikane.
I april 2020 blev BFA Finans på baggrund af corona-krisen bedt om at undersøge behovet for at udarbejde særligt vejledningsmateriale, der kan hjælpe virksomheder indenfor handel, finans og kontor med at forebygge spredning af coronavirus. BFA Finans har besvaret henvendelsen positivt.
Desuden undersøges, om der er behov for særlige initiativer for at forebygge smittespredning blandt grænsependlere, der arbejder i danske virksomheder indenfor handel, finans og kontor. FA har i den forbindelse modtaget værdifulde input fra finansielle virksomheder, som beskæftiger grænsependlere med bopæl i typisk Sverige eller Tyskland.
Undersøgelse af hjemmearbejde
FA har i beretningsåret samarbejdet med både Finansforbundet og Forsikringsforbundet om aktiviteter, der retter sig mod bedre trivsel og psykisk arbejdsmiljø.
Som noget nyt iværksatte organisationerne i fællesskab medlemsundersøgelser af aspekter ved det hjemmearbejde, som corona-krisen i marts/april 2020 førte til. Undersøgelserne gav ny viden om muligheder og begrænsninger ved hjemmearbejde i finanssektoren.
FA’s indsats for at forebygge smittespredning
Allerede den 31. januar, ca. 1 ½ måned forinden WHO erklærede COVID-19-udbruddet for en pandemi, udsendte FA en medlemsnyhed med anvisninger til at forebygge smittespredning i virksomhederne i den finansielle sektor, herunder en anbefaling af hjemmearbejde.
Nyheden blev senere fulgt op af en række andre opdateringer, og informationsindsatsen blev opskaleret, da der medio marts blev iværksat en landsdækkende lockdown med massivt hjemmearbejde. Der blev efterfølgende fulgt op med udarbejdelse af FAQ på hjemmesiden samt webinarer om både lockdown-perioden og faseopdelt genåbning.
FA har desuden bedt Arbejdstilsynet om mulighed for, at hjemmearbejde under corona-krisen kan finde sted på mere lempelige vilkår end normalt.
Læs mere på FA’s temaside om Corona/COVID-19
Nye AT-vejledninger om skærmarbejde og psykisk arbejdsmiljø
Arbejdstilsynet har bebudet en ny AT-vejledning om skærmarbejde. Baggrunden er, at myndigheden er blevet bekendt med ny faglig viden om sammenhængen mellem skærmarbejde og udvikling af sygdomme. Der er således ikke den dokumentation for årsagssammenhæng mellem skærmarbejde og udvikling af forskellige lidelser og sygdomme som tidligere forudsat.
AT-vejledning D.2.3 er sat ud af kraft i overgangsperioden frem til den nye vejledning træder i kraft. I overgangsperioden afgiver Arbejdstilsynet ikke påbud om overtrædelse af skærmvejledningen. FA deltager på grund af omfanget af skærmarbejde i den finansielle sektor i udarbejdelsen af den nye vejledning.
Arbejdstilsynet har desuden bebudet nye vejledninger om psykisk arbejdsmiljø i fortsættelse af den kommende bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø. Også i dette arbejder deltager FA.
Arbejdsskadeområdet
Det er nu nemmere at få anerkendt en arbejdsulykke.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) kan fremover anerkende en skade som arbejdsulykke, uanset om skaden giver ret til ydelser efter loven. Arbejdsgivers anmeldelsesforpligtelse efter arbejdsskadesikringsloven er uændret. Lovændringen trådte i kraft den 1. januar 2020.
Denne lovændring er blot det første skridt i retning af den mere omfattende modernisering af arbejdsskadesystemet, som FA har efterlyst.