Beretningsåret startede med ny regering og dermed to nye ministre indenfor uddannelsesområdet, nemlig Ane Halsboe-Jørgensen (S) som uddannelses- og forskningsminister og Pernille Rosenkrantz-Theil (S) som børne- og undervisningsminister.
FA har i beretningsåret især haft fokus på fire uddannelsespolitiske områder: Uddannelse ind i sektoren, kompetenceudvikling af medarbejdere, fremtidens kompetencebehov og overordnet uddannelsespolitisk arbejde.
Uddannelse ind i sektoren – fra elevniveau til Ph.d.-uddannelse
I beretningsåret har FA arbejdet systematisk med indsatsområdet via betjening af Fagligt Udvalg for Finansuddannelsen, repræsentation i forskellige råd og udvalg på uddannelsesinstitutionerne og gennem Koordinationsgruppen for Videregående Finansielle Uddannelser. Derudover har FA holdt IT-Konferencen, Finance IT DAY, på IT-Universitet i København. Konferencen har til formål at styrke og understøtte rekrutteringen af IT-specialister til finanssektoren.
Kompetenceudvikling for medarbejdere i sektoren
I beretningsåret har FA deltaget aktivt i uddannelsesprojekter på DTU og KU-Science. Der er tale om uddannelsesforløb i form af skræddersyede kompetenceudviklingsforløb for den finansielle sektor.
FA har derudover arbejdet tæt sammen med Finanstilsynet, uddannelsesinstitutionerne og medlemsvirksomheder i forbindelse med ny lovgivning, bl.a. lovgivning indenfor salg af forsikringsprodukter (IDD) og investeringsrådgivning.
Akkrediteringsinstitutionen åbnede op for første runde af ansøgninger fra private uddannelser, hvilket FA har arbejdet for i en årrække. Samtidig lagde FA i Arbejdsgruppen for Realkompetencevurdering sidste hånd på anbefalingerne om officiel anerkendelse af kompetencer.
Fremtidens kompetencebehov
Sammen med søsterorganisationerne i Norden har FA undersøgt virksomhedernes forventninger til fremtidens kompetencer og arbejdet med øget fokus i uddannelserne på konkrete emner som hvidvask, dannelse og bæredygtighed.
Overordnet uddannelsespolitisk arbejde
FA’s overordnede uddannelsespolitiske arbejde har i beretningsåret haft fokus på livslang læring og AUB.
Sammen med Finansforbundet nedsatte FA i beretningsåret Kompetencerådet, der består af en lang række repræsentanter for uddannelse, forskning og faglige organisationer. Rådet har til formål at skabe dialog og politisk forståelse for fremtidens kompetencebehov og livslang læring.
COVID-19
Den 13. marts 2020 blev alle studerende på landets uddannelsessteder sendt hjem på grund af situationen med COVID-19 i Danmark.
Umiddelbart førte hjemsendelserne til udfordringer for landets uddannelsessteder, som med dags varsel skulle skifte til digital undervisning.
Situationen medførte også, at mange studerende på finansøkonomuddannelsen fik afbrudt deres praktik, da virksomhederne sendte medarbejdere hjem. I samarbejde med FA og virksomhederne lykkedes det uddannelsesudbyderne hurtigt at imødekomme udfordringen.
I forbindelse med COVID-19-situationen var FA også i dialog med Finanstilsynet om øget fleksibilitet i kravene til testformer, som ikke kunne imødekommes grundet situationen.